Săptămâna Nonviolenței – implicare și responsabilizare

Standard

În perioada 30 ianuarie – 3 februarie 2023, în unitățile școlare din județul Suceava s-a desfășurat Săptămâna județeană de prevenire a violenței în mediul școlar sub egida „Fii bun ori de câte ori este posibil! Întotdeauna este posibil!” (Dalai Lama)

Proiectul de responsabilizare socială R.E.S.P.E.C.T., s-a desfășurat în Săptămâna nonviolenței în mediul școlar cu scopul de a realiza un mediu școlar incluziv, armonios, tolerant și non-discriminatoriu, în cadrul componentelor proiectului ce vizează: Responsabilitate. Educație. Siguranță. Prevenție. Emoții, Comunicare. Toleranță, facilitând conștientizarea importanței de a trăi împreună într-un climat educațional în siguranță, pașnic, pentru a realiza o educație de calitate copiilor, tinerilor. 

Proiectul inițiat de I.Ș.J. Suceava – educație permanentă și activități extrașcolare se află la a IX-a ediție și a implicat 200 de unități școlare din județ, cu personalitate juridică, participând la domeniile proiectului peste 45.000 elevi, 2500 cadre didactice, 3000 părinți și instituții partenere – I.P.J. Suceava – Biroul de Siguranță Școlară Suceava, organizații nonguvernamentale.

Obiectivele proiectului au vizat:

  1. Crearea unui mediu educațional armonios, incluziv, în care fiecare elev să se simtă încurajat, motivat, în deplină siguranță.
  2. Diminuarea cazurilor de violență din mediul școlar prin acțiuni educative specifice componentelor R.E.S.P.E.C.T.: (Responsabilitate. Educație. Siguranță. Prevenție. Emoție. Comunicare. Toleranță.).
  3. Oferirea de alternative educaționale pentru petrecerea timpului liber prin implicarea elevilor în activități extrașcolare, de învățare nonformală.

Campania de prevenire a violenței „R.E.S.P.E.C.T.” răspunde nevoilor educaționale din comunitățile școlare, este un instrument de intervenție strategică județeană, un instrument inovativ de reducere a manifestărilor agresive în spațiul școlar-efecte ale tensiunilor sociale, ale schimbărilor produse la nivelul şcolii, de democratizare a şcolii. R.E.S.P.E.C.T. răspunde nevoii de a realiza un climat educațional armonios, incluziv, sigur și impune reevaluări de rol, de statut, de norme şi valori în mediul școlar.

Modalități de realizare:

  • Exersarea strategiilor și tehnicilor de prevenire a violenței în mediul școlar, realizate în cadrul orelor de dirigenție, a activităților de suport educațional pentru elevi și părinți, în cadrul activităților extrașcolare.
  • Aplicarea tehnicilor de negociere a conflictelor și de mediere: conflictele din jurul nostru, înțelegerea conflictelor, cauzele și efectele conflictului, rezolvarea conflictelor, medierea conflictului, calitățile mediatorului, etape în rezolvarea conflictelor, ascultă și personajul „negativ”, fenomenul de bullying, cauze și efecte, modalități de prevenție și intervenție, cyberbullying, „teatru forum”.
  • Proiectul „Clase fără bullying”, s-a desfășurat în 30 de școli cu scopul reducerii violenței în mediul școlar prin implicarea grupurilor de acțiune antibullying și a comisiilor școlare pentru prevenirea și eliminarea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității în domeniul prevenirii și eliminării oricărei forme de segregare școlară în activități de prevenire a violenței în mediul școlar: Școala Gimnazială „Ion Șuhane” Frumosu; Școala Gimnazială Voitinel; Școala Gimnazială Moldova-Sulița; Școala Gimnazială Brodina; Școala Gimnazială Bosanci; CSEI Suceava; Liceul Tehnologic „Iorgu Vârnav Liteanu” Liteni; Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava; Școala Gimnazială Falcău-Brodina; Școala Gimnazială „Ioan Băncescu” Adâncata; Școala Gimnazială Nr.3 Marginea; Școala Gimnaziala „Petru Musat” Siret; Liceul Tehnologic „Nicanor Morosan” Pârteștii de Jos; Școala Gimnazială Siminicea; Liceul Tehnologic „Vasile Cocea” Moldovița; Liceul Tehnologic ,,Vasile Gherasim” Marginea; Școala Gimnazială Mitocu Dragomirnei; Școala Gimnazială Corocăiești; Liceul Tehnologic „Tomșa Vodă” Solca; Colegiul Tehnic “Mihai Băcescu” Fălticeni; Școala Gimnazială Berchișești; Școala Gimnaziala Nr.4 Suceava; Școala Gimnazială Zvoriștea; Școala Gimnazială nr.8 Suceava; Școala Gimnaziala „Petru Musa”’ Siret; Școala Gimnazială „Bogdan Vodă” Câmpulung Moldovenesc; Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni; Școala Gimnazială „Ion Barbir” Capu Câmpului; Școala Gimnazială Zamostea; Școala Gimnazială Milișăuți.
  • Polițiștii Biroului Siguranță Școlară si polițiștii de ordine publică din mediul urban si rural au fost prezenti în 92 unități de învățământ, participând la 160 activități în cadrul cărora au prezentat elevilor și cadrelor didactice aspecte legate de noțiunea de bullying, tipuri de bullying, caracteristici ale agresorului/victimei, metode de comunicare non-agresivă, recomandări pentru adoptarea unui comportament non-violent etc. Beneficiarii activităților au fost 4820 elevi au 303 cadre didactice din învățământul primar, gimnazial si liceal.

Exemple de activități promovate în mass-media:

Rezultatele Săptămânii Nonviolenței:

  • 200 de unități școlare, cărora li se adaugă unitățile structuri, au fost implicate în acțiuni de prevenire a violenței în mediul școlar;
  • Peste 45.000 elevi, 2500 cadre didactice, 3000 părinți – voluntari activi ai campaniei R.E.S.P.E.C.T.
  • Peste 3000 de activități de prevenire a violenței s-au desfășurat în cadrul unor ateliere, evenimente de conștientizare și informare, activități de învățare, lecții de consiliere și dezvoltare personală, activități de suport educațional pentru elevi și părinți, activități extrașcolare;
  • 30 de proiecte de prevenire a bullying-ului, cu rezultate specifice;
  • 145 de clase beneficiare ale activităților antibullying, peste 3000 de elevi participanți în proiect, 200 de cadre didactice și 150 părinți.
  • Competențe de comunicare și relaționare, metacompetențe îmbunătățite: „a fi”, a deveni”, „ a trăi împreună cu ceilalți” alături de a „a ști”;
  • Comportamente și atitudini îmbunătățite care au la bază respectul, nondiscriminarea, toleranța,  comunicarea asertivă, nonviolența;
  • Abilități de viață și atitudine civică responsabilă exersate în mediul formal, nonformal și informal;
  • Un spectru variat de activități de prevenire a violenței în mediul școlar pus în valoare cu multă creativitate de educatoare, învățători, profesori diriginți;
  • Premise create pentru reducerea cazurilor de violență în mediul școlar (date comparative);
  • Transfer de bune practici – educația pentru responsabilizare socială și participare activă realizate în cadrul campaniei R.E.S.P.E.C.T.;
  • Premise pentru un climat educațional armonios, incluziv, în siguranță în fiecare școală din județul Suceava;
  • Campania R.E.S.P.E.C.T. este un instrument de intervenție strategică județeană, un instrument inovativ de reducere a manifestărilor agresive în spațiul școlar;
  • Comunitatea școlilor R.E.S.P.E.C.T. reprezintă un cadru inovativ de realizare a cooperării dintre școală și autoritățile locale, în vederea creşterii gradului de siguranţă al elevilor;
  • Parteneriatul interinstituțional I.Ș.J. Suceava – I.P.J. Suceava are noi atribute ce contribuie la intervenția comună de a construi un climat de siguranță în mediul școlar.

„Secretul şi farmecul vieţii noastre nu stau în lipsa conflictelor, ci în hotărârea şi priceperea noastră de a le rezolva”, spunea Anton S. Makarenko.

Felicitări tuturor pentru efortul comun de a construi împreună o lume mai bună!

Coordonator,

Inspector școlar prof. Tatiana Vîntur

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s