Încurajare și reziliență la școala lui Creangă

Standard

„Nu știu alții cum sunt…”, dar noi continuăm să descifrăm învățarea cu încurajare căutându-i componentele și valențele, într-o nouă incursiune metodică a coordonatorilor de proiecte și programe educative, zona Vatra Dornei, la Liceul Tehnologic „Nicolae Nanu” Broșteni, orașul din… ,,satul Broşteni fiind împrăştiat, mai ca toate satele de munte, nu se ruşina lupul şi ursul a se arăta ziua-miaza mare prin el. O casă ici sub tihăria asta, alta dincolo de Bistriţa sub altă tihărie; mă rog unde i-a venit omului îndemână să şi-o facă” ( I. Creangă ,,Amintiri, poveşti, povestiri”, Ed. I. Creangă, Bucureşti, 1977).

Da, e școala în care marele nostru povestitor Ion Creangă a fost el însuși elev, școala care poartă numele primului ei învățător, Nicolae Nanu, școală primară înființată în 1840.

Repere istorice – Broșteni

Şcoala din localitatea Broşteni este una din cele mai vechi şcoli primare din ţară. A fost înfiinţată în jurul anului 1840 de marele logofăt Alecu Balş, proprietar al moşiei Broşteni.

De la început şcoala şi-a făcut un renume frumos datorită vestitului şi inimosului învăţător Nicolae Nanu, primul ei dascăl. Aşa se explică şi numărul mare de elevi ce frecventau şcoala lui Balş (90 – 120) şi faptul că la această şcoală veneau copii de la distanţe mari: Tg. Neamţ, Fălticeni, Bucovina etc. Aici a învăţat carte şi marele povestitor Ion Creangă. Iată ce cuvinte de laudă pune el în gura bunicului său David Creangă, despre Şcoala din Broşteni şi profesorul ei Nicolae Nanu:

„Lasă mă Ştefane şi Smărănducă, nu vă îngrijiţi atâta, că azi e duminică mâine luni şi zi de târg, dar marţi de-am ajunge cu sănătate am să iau nepotul cu mine şi am să-l duc la Broşteni cu Dumitru al meu la profesorul Neculai Nanu de la şcoala lui Baloş şi-ţi vedea voi ce-a scoate el din băiet… Aşa vorbeşte de blând şi priveşte cu bunătate pe fiecare, de ţi-i mai mare dragul să te duci la el. Ferice de părinţii ce l-au făcut că bun suflet de om este n-am ce zice. Şi mai ales pentru noi ţăranii munteni este o mare facere de bine…

Când am venit eu din Transilvania unde se pomeneau şcoli ca a lui Baloş în toată Moldova, doar la Iaşi să fi fost aşa ceva şi la Mănăstirea Neamţului…”

Educație cu încurajare și reziliență

Am pornit de la „Pedagogia pozitivă” la Cornu Luncii, apoi la „Motivația învățării” la Botoșana, la „Starea de bine” la Pătrăuți și am ajuns la „Reziliența în învățare” la Broșteni.

Activitatea metodică de azi a oferit răspunsuri la întrebările cheie ale învățării reziliente (conform cercetătoarei Edith Grotberg): Eu sunt – o școală ancorată în realitățile lumii de azi (vezi padletul: https://ro.padlet.com/CERC/invatarecuincurajare, tabla colaborativă „virtual board” https://vboard.ro/ro/ și altele); Eu am – oameni ai școlii care se reinventează (exemplu, în lecția de dirigenție despre reușită și eșec, elevii au realizat o pagină de facebook a năzdrăvanului Nică din „Amintiri din copilărie”, au vorbit despre criza alimentară prin prisma personajelor din „Ursul păcălit de vulpe”, iar Gepetto a aflat despre posibilitatea de a se dezvolta printr-o afacere, punând în valoare păpușa din lemn, Pinochio); Eu pot – Liceul din Broșteni poate să desfășoare activități de dezvoltare profesională valoroase, indiferent de mediul în care acestea se desfășoară.

Ideile de azi:

*** Dacă ne dorim ca viitorul adult să fie ,,responsabil”, ,,pregătit”, ,,hotărât”, ,,independent”, ,,cu inițiativă”, ,,capabil să ia decizii corecte”, trebuie să mergem pe drumul pe care copilul are posibilitatea să exerseze dezvoltarea acestor abilități și capacități, respectiv pe drumul care îi permite să se exprime, este ascultat, este încurajat și lăsat să încerce, este încurajat și învățat să-și asume consecințele deciziilor lui, este susținut și încurajat să continue după o dezamăgire și foarte important, este încurajat să participe activ la călătoria vieții lui.

*** Ne concentrăm pe ce poate face copilul, pe potențialul pe care îl are acesta și cum poate fi el utilizat și dezvoltat. Copilul trebuie văzut ca o ființă umană ce deține un potențial și capacități specifice și de asemenea, care are nevoi și interese specifice.

*** Părerea unui copil este la fel de importantă ca părerea unui adult, și trebuie ascultat.

*** Participarea și implicarea copiilor conduce la succesul acestora și este esențială pentru dezvoltarea emoțională și psihologică a acestora.

*** „Un cuvânt de încurajare în caz de eșec înseamnă mai mult de o oră de laudă după succes”.

*** Copiii nu sunt perfecți! Nici adulții nu sunt perfecți! Să pornim de la nevoile copiilor, nu de la ale noastre!

*** Trăsături asociate rezilienței: stima de sine, autoeficacitatea, încrederea, atașamentul, siguranța, rolurile importante, autonomie, identitate, înțelegere, umor.

Felicitări întregii echipe: prof. Hlihor Mariana, prof. Iftimuț Steluța, prof. Ioniță Adriana, prof. Codreanu Liuța, prof. Floriștean Andreea, prof. Bondar Paula, prof. Baroiu Ana Maria, prof. Mihalcea Aurelia, Prof. Lupașcu Cristina, prof. Tudosia Diana, prof. Gal Crinuța, coordonator de proiecte și programe educative prof. Liuța Codreanu, director prof. Ilișescu Rodica Angela, responsabil de cerc pedagogic prof. Corina Atofanei.

Coordonator, prof. Tatiana Vîntur – I.Ș.J. Suceava

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s