Starea de bine și învățare cu încurajare

Standard

Stare de bine și învățare cu încurajare 

 la Școala Gimnazială „Constantin Blănaru” din Cornu Luncii

Copiii cresc nu pentru a deveni mai înalți, ci pentru a deveni mai încrezători.”

(Florence Servan-Schreiber „Învață altfel cu pedagogia pozitivă”)

Vineri, 12 noiembrie 2021, într-o atmosferă plină de căldură și entuziasm, s-a desfășurat schimbul de experiență al coordonatorilor de proiecte și programe educative din zona Fălticeni. Consilierul educativ al școlii, domnul profesor Gheorghe Acatrinei, ne-a invitat într-o călătorie captivantă, presărată cu experiențe constructive și cu foarte multe emoții pozitive. Am pătruns, prin intermediul tehnologiei, într-o școală frumoasă, bogată, luminoasă, cu dascăli talentați, dedicați meseriei, cu elevi implicați într-o diversitate de activități care să le dezvolte comportamente și atitudini responsabile.  Am parcurs împreună o agendă de lucru foarte densă, dar nu s-a simțit deloc presiunea timpului, deoarece activitățile prezentate, calitatea științifică și metodică a  materialelor, dar și discursul colegilor direct implicați au captivat audiența și au generat, în mod cert, o stare de bine și un climat educațional bazat pe bucurie, motivație,  entuziasm,  dorința de a împărtăși experiențe și de a  învăța.

Tema cercului pedagogic – Învățare cu încurajare – a fost binevenită și i-a inspirat pe colegii de la Cornu Luncii care s-au documentat cu seriozitate, îmbinând armonios elementele de teorie cu activitățile practice la care au participat atât elevi din clasele primare și gimnaziale, cât și preșcolari.

Captarea atenției s-a realizat printr-o Poveste a încurajării  prezentată de consilierul educativ al școlii, cu precizarea diferenței dintre laudă și încurajare, cu evidențierea factorilor care stau la baza încurajărilor eficiente, atât în mediul familial, cât și în cel școlar, fiind foarte important să se pună accent pe: sinceritatea celui care încurajează, calitățile copilului, momentul în care se oferă încurajarea și eficiența încurajării.  Mesajul esențial al poveștii rămâne, indiferent de circumstanțe, acesta: Tu nu ești ceea ce ai făcut. Tu ești o ființă minunată. Este un mesaj pe care îl putem valorifica atât pentru a ne autoîncuraja, cât și pentru a-i sprijini pe elevii noștri, căci ne invită să medităm asupra gravității unor fapte, ne determină să  punem în balanță calitățile și defectele, să iertăm și să restabilim echilibrul în viața noastră și a celorlalți, căci, când iertăm, ne conectăm la ceea ce este acea persoană cu adevărat. 

Întâlnirea aceasta specială ne-a învățat că putem identifica mai multe paliere pentru o educație cu încurajare:

Pedagogia pozitivă – prima piesă a DOMINO-ului așezată de către doamna insp. școlar, prof. Tatiana Vîntur, cu referire la conexiunile dintre oameni. Conectarea oamenilor se realizează prin conexiuni ce reprezintă „primul domino” care duce la o succesiune de alte lucruri, acțiuni, comportamente, atitudini. „Primul domino” reprezintă încurajarea de care un copil, o persoană are nevoie pentru a păși mai departe cu mai multă hotărâre, încredere, optimism, determinare. „Primul domino” are o nebănuită consistență: motivație, empatie, emoții, încredere, inspirație, comunicare, stare de bine, suport, sprijin, colaborare și nu în cele din urmă dragoste. „O minte care este atinsă de o nouă experiență nu se poate întoarce niciodată la vechile ei dimensiuni.” (Oliver Wendell Holmes, Jr.)

Climatul educațional  – propice  atingerii stării de bine, identificând și optimizând motivația de învățare a elevului. Doamna prof. Irina Acatrinei este convinsă că într-un climat educațional pozitiv și optimist, elevul va fi profund implicat în sarcinile de învățare, va fi orientat spre finalități într-o mare măsură conștientizate. Cu alte cuvinte, elevul va fi motivat. 

Cunoașterea și respectarea principiilor de bază privind dezvoltarea socio-emoțională a copilului. Domnul profesor Corneliu-Constantin Busuioc a realizat o prezentare a principalelor aspecte ce țin de dezvoltarea psihosocială a copilului, de la vârsta preșcolară, până la finalul gimnaziului și a exemplificat cu activități practice, pentru profesori. Concluzia este că  ,,fericirea nu decurge din succes; de fapt, îl determină.’’ (Richard Wiseman)

Semințele încrederii în sine au fost sădite cu măiestrie de către doamna profesoară Maria Verdeș, care analizează interacțiunea dintre factorii externi și nevoile psihologice ale individului ca fundament al teoriei autodeterminării (Edward Deci și Richard Ryan). Oamenii sunt motivați intrinsec de propriile interese, idei, valori și curiozități, sau extrinsec prin recompense, opinii, calificative/note. Satisfacerea nevoilor  psihologice ale copilului sunt necesare pentru atingerea și menținerea stării de bine  pe tot parcursul învățării. Pentru a exemplifica modul în care poate fi stimulată motivația optimă de către educator (părinte sau profesor) sunt prezentate tehnicile Planifică în avans și Opțiuni în limită, precum și o activitate didactică transdisciplinară vizând stimularea relațiilor interpersonale de calitate.

(https://www.storyjumper.com/book/read/117958002/allumave#)

Strategiile inovative de îmbunătățire a performanțelor copiilor și de formare a comportamentelor prosociale (empatie, recunoștință, bunătate) au fost exemplificate prin activități didactice desfășurate la ore de educație civică (profesor Apreutesei Cătălina – Bunătatea opusă răutății) și consiliere și dezvoltare personală (prof. Sasu Aurica – Bunătate și empatie – aplicația Nearpod  https://app.nearpod.com/?pin=UPXIH  și prof. Albu Andreea – Borcanul bucuriei) și activități extrașcolare (Irina Acatrinei –  Dă-mi puțină fericire! și  Cuvinte care înfloresc inimi).

Revizuirea strategiilor didactice, în vederea creșterii motivației pentru învățare, conduce la identificarea și exploatarea unor instrumente de învățare eficientă. O abordare pedagogică bazată pe optimism (Seligman), precum și gândirea eșecului ca pe o cale de învățare (C. Dweck).  O hartă mentală, fizică sau virtuală (coogle.com) creată împreună cu elevii poate avea consecințe pozitive la orice vârstă, inclusiv în cazul copiilor cu dificultăți de învățare. Termometrul învățării este un instrument de obținere rapidă a feedbackului, la finalul unei activități de predare. 

Cuvintele care zidesc încredere și aspirații. Sunt acele cuvinte care proiectează în noi și în ceilalți încredere, bucurie, speranță, ingrediente de care este nevoie pentru a evolua, pentru a construi temeinic treptele devenirii. Profesorul, ca îndrumător spiritual și cultural, se folosește de puterea cuvintelor în relația cu elevii. De aceea, trebuie să fie un bun actor, să-și joace rolul convingător și atractiv, în așa fel, încât elevii să fie captivați și fermecați de discursul lui, să-și dorească să învețe și să participe cu plăcere la lecții; să fie parte activă din piesa de teatru care se derulează în fața lui. Prin cuvintele bine alese, prin implicare și dăruire, profesorul are menirea de a le sădi elevilor încrederea în propriile puteri, de a-i ajuta să se concentreze și să persevereze, să fie mai buni în raport cu ei înșiși, îi va încuraja, construind astfel emoții pozitive, esențiale în formarea lor.  Prin încurajare, acasă și la școală,  copiii încep să zboare, să descopere noi tărâmuri,  se dezvoltă. Încurajarea generează forța de a continua, de a progresa, în ciuda obstacolelor întâlnite. Când un copil se simte nesigur sau este dezolat, când nu mai are încredere în el sau când a greșit, are nevoie de această forță a încurajării, ca să nu renunțe, ca să nu-și închidă aripile. Căci, cuvintele pot zidi, cuvintele pot zâmbi, cuvintele pot dansa, cuvintele pot îmbrățișa, cuvintele pot vindeca, așa cum, din păcate, cuvintele pot plânge, pot răni, pot respinge și pot îmbolnăvi. Este nevoie de cuvinte calde, puternice, care să producă efecte pozitive. Vorbele bune pot fi scurte și repede rostite, dar ecoul lor este nesfârșit, spunea Maica Tereza. 

(https://padlet.com/bentaviorica/Bookmarks)

Ecouri ale activității de cerc, păreri, impresii, aprecieri:  

M-am simțit astăzi ca într-un joc cu o păpușă rusească, o Matrioșka. Mi-a fost așezată în mâini o astfel de păpușă și am aflat că se numește Educație cu încurajare. Mi-a fost explicată apoi regula de aur: Nu confunda lauda cu încurajarea! Și jocul a început! Pe nesimțite am fost purtată în tărâmuri nebănuite ale Educației cu încurajare, păpușile se schimbau ca prin magie și fiecare dintre ele conținea, pe lângă o nouă păpușă, un răvaș cu linkuri, resurse, titluri de cărți valoroase, exemple de activități, semințe. Nu mă puteam decide ce să aleg: să deschid răvașul sau să fiu atentă la următoarea păpușă. Am hotărât să las bucuria deschiderii răvașelor pentru Mâine și să fiu atentă la joc. Păpușile nu încetau să apară. Am făcut cunoștință cu Starea de bine, Stima de sine, Motivația intrinsecă, Satisfacerea nevoilor, Dezvoltarea socio-emoțională și…Doamne, cât de multe și fascinante erau! Și totuși simt că nu am ajuns la păpușa cea mai mică, la esență. Organizatorii au avut inspirația să ne propună jocul, să îl înceapă și să ne lase pe noi să îl continuăm, din curiozitate. Vom descoperi împreună unde vom ajunge, pe ce tărâmuri magice ne va purta jocul. Și așa, pornind de la prima piesă, de la activitatea de astăzi, s-a instalat efectul de DOMINO, care sigur va deveni un fenomen: Fenomenul Educației cu Încurajare (Alina Pavăl). Această activitate a produs emoții pozitive, fericire, creativitate, depășirea limitelor (Andreea Blanariu). Cu această activitate ați reușit ca în inima mea să înflorească cuvinte ce zidesc, astfel încât voi avea motivația necesară de a oferi copiilor o „învățare cu încurajare”! (Camelia Chiperi). Prin multă muncă și implicare ne-a permis să descoperim oameni calzi și adevărați profesioniști, oferind într-o zi frumoasă de noiembrie ,,educație cu încurajare”(Rodica Corduneanu.) O muncă laborioasă și frumoasă, depusă de colegii noștri în beneficiul tuturor (Dulceac Dorina.)

Fișa de feedback a reconfirmat succesul activității de cerc, căci cuvintele care o caracterizează sunt: valoroasă, inspirațională, plăcută, interesantă, motivantă, bogată, intensă, surprinzătoare, creativă, emoționantă, utilă,interactivă, captivantă. 

Materialele elaborate de către organizatori au fost publicate într-un număr special al revistei școlii – „Clipa” – și pot fi consultate accesând linkul 

Coordonatori

Prof. Bența Viorica – responsabil de cerc, zona Fălticeni

Prof. Gheorghe Acatrinei – consilier educativ laȘcoala Gimnazială „Constantin Blănaru” Cornu Luncii

Inspector școlar prof. Tatiana Vîntur

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s