Rămâi aproape de copilul tău!

Standard

„Există doar două moșteniri de durată pe care sperăm să le oferim copiilor noștri. Unul dintre acestea este rădăcini, iar celelalte, aripi.” (Johann Wolfgang von Goethe)

„Luna Diasporei”, ediția a V-a, proiect al Consiliului Județean Suceava, s-a încheiat cu workshop-ul „Părinții pleacă, noi rămânem” , desfășurat la Biblioteca Județeană „I.G. Sbiera” Suceava, eveniment care a valorizat parteneriatul interinstituțional, consolidat în timp: Organizația „Salvați Copiii” Suceava, Inspectoratul Școlar Județan Suceava – educație permanentă, Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava – Institutul de Științe ale Educației, D.G.A.S.P.C. Suceava, Inspectoratul Județean de Poliție Suceava, Centrul de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog, Centrul Regional de luptă împotriva traficului de persoane, reprezentanți ai unităților școlare din județul Suceava.

Date și statistici

Dimensiunea fenomenului – statistici și estimări

Conform Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții, 75.136 de copii aveau părinţii plecați la muncă în străinătate, în decembrie 2020, din care 13.253 de copii cu ambii părinţi plecaţi şi 9.409 copii cu părintele unic susţinător plecat. 

Regiunea NE înregistrază un număr mare de copii ai căror părinți sunt plecați la muncă în străinătate, în județul Suceava fiind, conform evidențelor școlilor, peste 8000 de elevi, iar 1173 de elevi au ambii părinți migranți.

Salvați Copiii România derulează, începând din anul 2010, un program complex destinat protecției și educației copiilor rămași singuri acasă ca urmare a plecării părinților la muncă în străinătate. Programul a fost dezvoltat pe baza recomandărilor formulate în cercetarea „Impactul migrației părinților asupra copiilor rămași acasă”, realizată de Salvați Copiii, care a evidențiat  impactul plecării părinților asupra bunei dezvoltări a copiilor și nevoile pe care aceștia le au în perioada lipsei de îngrijire parentală.

În cadrul proiectului „Protecție și educație pentru copiii afectați de migrația părinților” a fost lansată campania națională „Rămâi aproape de copilul tău!”: https://www.youtube.com/watch?v=UMTVviodN2U

Educație, protecție, siguranță și intervenție au fost atributele workshop-ului, subliniindu-se importanța și rolul fiecărei componente, dar și rolul familiei în creșterea și devenirea copilului.

Stabilirea cauzelor acestui fenomen, a efectelor acestuia pe termen scurt, mediu și lung, soluțiile și acțiunile tuturor factorilor responsabili în creșterea, protecția și educația copilului sunt aspecte care au pornit de la nevoile copilului: nevoi de bază: hrană, îmbrăcăminte, adăpost, de apartenență la un grup, de relaționare, de comunicare, dezvoltare socio-emoțională, de realizare a aspirațiilor.

Familia, dincolo de rolurile multiple în creșterea și dezvoltarea copilului, are cel puțin rolul de a-l înconjura cu dragoste și sprijin pe copil, de monitorizare, de exemplu personal”, a subliniat psihologul clinician Doina Fîntînariu. Totodată, moderatorul workshopului a subliniat importanța și rolul familiei în dezvoltarea abilităților copiilor: imaginea și stima de sine, formarea unui sine pozitiv, comunicarea cu ceilalți, interacțiune și relații sociale, management emoțional – recunoașterea emoțiilor, exprimarea acestora și gestionarea lor, respectarea unor reguli sociale, autonomia, activități de rezolvare a unor dificultăți/probleme, construirea unor relații, diminuarea barierelor de comunicare – abilități necesare a fi construite în familie, consolidate la școală și aplicate în comunitate.

Suportul legislativ:

Activitățile de sprijin, protecție și educație au la bază suportul legislativ existent:

  • Suport pentru persoanele în grija cărora sunt copiii – consiliere psihologică, socială, juridică
  • Asistent social – părimării
  • Consilierii școlari – unitățile școlare
  • Help Line- 0800 070 040 (psiholog și consilier juridic)
  • Legea 272/2004 – procedura legală de protecție a copiilor rămași singuri acasă (art. 104-108)
  • Hotărârea de Guvern nr. 691/2015 – procedură privind monitorizarea modului de creștere și îngrijire a copilului cu părinți plecați la muncă în străinătate
  • www.copiisinguriacasă.ro

La nivelul I.Ș.J. Suceava suportul educațional are în vedere obiectivele:

  • Identificarea situaţiilor cu risc la nivelul comunităţilor şcolare
  • Implicarea autorităţilor, ONG-urilor, comunităţilor locale în găsirea de soluţii si acordarea de sprijin copiilor / tinerilor
  • Responsabilizarea părinţilor, familiei
  • Promovarea unor modele participative ale comunităţii şcolare şi locale
  • Responsabilizarea factorilor formali şi informali implicaţi în educaţie.

Exemple de proiecte desfășurate de unitățile școlare din județul Suceava:

  • „Aștept să te întorci acasă” – proiect național catehetic ,,Biserica, familia românilor de pretutindeni”Școala Gimnazială Bosanci, Școala Milișăuți, Școala Berchișești
  • „Singur acasă” – C.S.E.I. Suceava, Școala Gimnazială „Al.I. Cuza” Fălticeni, Școala Gimnazială „I.Irimescu” Fălticeni, Școala Gimnazială Bălăceana, Școala Gimnazială Măriței, Liceul Tehnologic „V. Cocea” Moldovița, Școala Gimnazială Râșca, Școala Gimnazială Bucșoaia, Școala Gimnazială nr.6 Suceava, Școala Gimnazială nr.10 Suceava, Școala Gimnazială Breaza, GPN Cajvana, Școala Gimnazială Pleșești, Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava, Liceul Tehnologic Liteni
  • „Impactul migrației asupra copiilor” – Școala Gimnazială Bunești
  • „Singuri acasă, împreună la grădiniță” – Grădinița GPP „Prichindel” Suceava
  • „Familia de acasă, familia de la școală” – Școala Specială C-lung Moldovenesc
  • „Singuri acasă” – proiect național PEPCO – Școala Gimnazială „Grigore Ghica Voievod” Suceava, GPN „Obcini” Suceava
  • „Dezvoltarea socio-emoțională”– Școala Gimnazială Grănicești, Școala Gimnazială Bogdănești, Școala Gimnazială Vadu Moldovei, Școala Gimnazială nr.10 Suceava, Școala Gimnazială nr.8 Suceava
    • receptivitate față de problemele cu care se confruntă copiii, nevoile acestora;
    • creșterea capacității de adaptare a copilului și realitatea socio-economică a familiei;
    • formarea deprinderilor de exprimare corectă a emoțiilor, de comunicare asertivă a propriilor emoții și nevoi; tehnici de gestionare a situațiilor de criză.
  • Program POCU: PRO-EDU – „Școala după școală” – 12 grupe de elevi: Voitinel, Burla, Mitocu Dragomirnei, Vicovu de Sus, Verești, Drăgoiești, Siminicea
  • Școala părinților – Colegiul Național „N. Gane” Fălticeni, Colegiul Național „E.Hurmuzachi” Rădăuți, Școala Gimnazială nr.1 Suceava, Școala Gimnazială Vadu Moldovei, Școala Gimnazială Dornești
  • „Adolescența – tărâmul nisipurilor mișcătoare” – Școala Gimnazială „M. Costin” Suceava
  • „Creștem împreună” – Școala Gimnazială nr.3 Suceava
  • „Copil ca tine sunt și eu” – Grădinița Dumbrăveni
  • Program național „Educație remedială” – 48 de școli
  • Campania 19 zile de prevenire a abuzurilor și violenței asupra copiilor și tinerilor – 60 de școli
  • Campania R.E.S.P.E.C.T. – 180 de unități școlare, componentele Responsabilitate, Educație, Siguranță, Prevenție, Emoții
  • „Putem face față!”: educație pentru reziliență- Liceul Tehnologic Broșteni
  • „Comoara mea secretă – Familia” – proiect internațional  Liceul Tehnologic Pârteștii de Jos
  • „Fii voluntarul educației tale” – Colegiul „A. Motrescu” Rădăuți
  • „Suntem prietenii copilului tău”- proiect de identificare şi soluţionare a nevoilor cognitive, social-emoţionale ale copiilor cu părinţii plecaţi în străinătate iniţiat de Şcoala Gimnazială „Miron Costin” Suceava
  • „Nimeni nu e singur!” – Școala Gimnazială Zvoriștea
  • „Călătoria ursulețului de pluș” – Școala Gimnazială „B. Vodă” C-lung Moldovenesc
  • Școala incluzivă – Școala Gimnazială Pătrăuți, Școala Gimnazială Valea Moldovei, Școala Gimnazială Bălcăuți, Școala Gimnazială Verești, Școala Gimnazială Dorna Arini
  • „Zâmbet de copil” – Școala Poiana Stampei
  • „Niciodată singur” – Școala Fundu Moldovei.

„Copilul este ca o oglinda care te ametește puțin. Sau ca o fereastră. Totdeauna copilul te intimidează ca și când știe el ce știe. Nu te înșeli, pentru că spiritul lui este puternic, înainte ca tu să-l pipernicești.” (Antoine de Saint-Exupery)

„Amprentele sufletului se croiesc ireversibil, iar cristalizarea frumosului, al binelui, adevărului, dreptății pornesc de la razele de iubire rostite și care strălucesc în ochii mamei, tatălui, fraților, surorilor, bunicilor. Universul acesta, al familiei, plouă benefic (sau nu) iubire peste noi învățându-ne într-un mod atât de firesc că „Toţi suntem fiii unei mari familii” (Sfântul Ioan Gură de Aur), iar „fără iubire, nimic nu e”! (Ziua Familiei – Tatiana Vîntur)

„Rămâi aproape de copilul tău!”

Prof. Tatiana Vîntur – inspector școlar

I.Ș.J. Suceava

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s