Adolescența – tărâmul nisipurilor mișcătoare

Standard

Motto:       Această mare e acoperită de adolescenți

     care învață mersul pe valuri, în picioare,

     mai rezemându-se cu brațul, de curenți,

     mai sprijinindu-se de-o raza țeapăna, de soare. (Nichita Stănescu)

                                                 

Adolescenţa este perioada de tranziţie spre maturitate, o perioadă de autocunoaştere ce presupune atât modificări la nivel fizic, cât şi modificări la nivel de comportament şi personalitate. Adolescentul devine mai preocupat de propria imagine şi de poziţia sa în raport cu cei din jur -grupul de prieteni, colegii de şcoală, tinzând să se îndepărteze de părinţi, în încercarea sa de a fi independent şi de a decide pentru el însuşi.

În perioada 10 – 15 mai 2021, la Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava, s-a desfășurat proiectul educativ Adolescența – tărâmul nisipurilor mișcătoare.  În cadrul întâlnirilor cu Consiliul Școlar al Elevilor, elevii și-au exprimat dorința de a participa la acțiuni pe această temă de mare interes, din dorința de a se informa,  de a comunica și, mai ales, de a se exprima, în legătură cu această perioadă ce aduce mari schimbari la nivelul sinelui (al conceptiei de sine si al imaginii de sine). Așa a luat naștere proiectul amintit în care, alături de profesorii diriginți și de consilierul școlar, elevii au participat la dezbateri în cadrul unor workshop-uri organizate cu prilejul unor zile semnificative din calendarul educativ (11mai – Ziua Tatălui, 13 mai – Ziua Dorului și 15 mai – Ziua Familiei). În cadrul acestor întâlniri, s-au prezentat subiecte de interes, precum situaţiile critice cu consecinţe costisitoare şi de durată asupra sănătăţii şi stării de bine a adolescentului, determinate de dorinţa de afirmare personală şi de câştigare a superiorităţii, de nivelul ridicat al impulsivităţii specific vârstei (căutarea de senzaţii, testarea limitelor etc.).

Au fost mai mult decât niște simple întâlniri educative, deoarece în organizarea acestor activități s-au implicat, atât cadrele didactice, cât și părinții și, în primul rând, elevii. Aceștia și-au manifestat dorința de a se exprima prin realizarea de materiale care evidențiază „problemele” cu care se confruntă zi de zi. Au realizat scurte filmulețe, regizate de ei pe diferite teme, precum: dorința de integrare, gestionarea emoțiilor, anxietatea, întărirea încrederii în sine și în ceilalți, dezvoltarea rezilienței în cazurile de bullying, conflictul între generații (comunicarea între părinte și adolescent). Așadar, proiectul Adolescența – tărâmul nisipurilor mișcătoare vorbește despre necesitatea parteneriatului dintre școală și familie (ajutorul și implicarea activă a părinților în realizarea materialelor a fost vizibilă – o „o complicitate” plăcută, cu rezultate impresionante) și poate fi considerat parte a cunoscutei campanii R.E.S.P.E.C.T., ce vizează componenta C – comunicare.

Menționez o serie de obiective, pe care proiectul le-a urmărit și le-a îndeplinit cu succes, precum:

Trebuie să menționez titlurile workshop-urilor organizate și cadrele didactice implicate:

  1. Familia – locul unde iubirea nu se termină niciodată! – clasa a VII-a A, prof. Apetrea Gabriela
  2. Impactul internetului şi al reţelelor de socializare asupra adolescenţilor – clasa a VII-a B, prof. Buțerchi Rodica
  3. Libertate sau dependenţă – Influenţa substanţelor toxice asupra sănătăţii! – clasa a VII-a C, prof. Strugaru Violeta
  4. Adolescența – vârsta întrebărilor – clasa a VII-a D. prof. Cucu Ancuța
  5. Viaţa – darul lui Dumnezeu. Rolul educaţiei spirituale în viaţa adolescentului.– clasa a VII-a E,  prof. Mitu Pascal.

Extrem de importantă a fost prezența consilierului școlar, prof. psiholog Apetrei Daniela, care a moderat dezbaterile, oferind informații și un caracter interactiv activităților. Studiile de caz s-au bazat pe minunatele filme ale elevilor de clasa a VII-a (care au fost regizori, scenariști și actori), demonstrând încă o dată dorința de implicare a elevilor, creativitatea (niciun material nu a semănat unul cu celălalt, au fost originale și cu mesaj profund) și, de asemenea, rolul terapiei prin artă, în eliberarea de neliniștile și tulburările acestei vârste.

Putem considera că am avut parte de un adevărat festival de film (nu am anticipat că va fi astfel), în care peste 15 echipaje de elevi au prezentat rodul muncii lor (atașez câteva link-uri pentru a susține talentul și naturalețea cu care și-au jucat rolul:

https://drive.google.com/file/d/1RgCWKIEZUCtlZbW8I4jOCWlm97sB-AtF/view, https://drive.google.com/file/d/1uu0W5oCIoF1vFX_L_MLWajRF3Rqz7DRQ/view,

https://drive.google.com/file/d/1xRQHT6p1sWfdnBe0sZzIFLbLt1cRLeB1/view

            În concluzie, proiectul a fost un succes care a demonstrat încă o dată că educația este rodul colaborării dintre elev, profesor și părinte. Am trăit cu toții emoții puternice (de exemplu, de Ziua Dorului – 13 mai, câțiva elevi cu părinți plecați în străinătate au adunat fotografii în care se află alături de cei care în acest moment sunt departe și au creat un scurt material în care au sugerat că fericirea se regăsește în familie, anticipând astfel Ziua Familiei), am avut revelații și am conștientizat că, după această perioadă dificilă pe care am traversat-o, avem nevoie cu toții să ne redescoperim și să descoperim că fericirea constă în lucrurile simple, dar cu adevărat valoroase, că echilibrul se regăsește într-o atmosferă calmă, sigură și plină de afecțiune, pe care o putem avea alături de părinți, dar și în școală, pentru că, DA!, aici se înfiripează, de fapt, o a doua mare familie!

Coordonator de proiecte și programe educative Prof. Adrobotoaei Elena, Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s