Școala altfel în scenariul teatrului

Standard

După ani și ani de Școala altfel, de educație nonformală, activă, participativă și necesară, mai sunt persoane care încă nu înțeleg ce e de înțeles și anume că „Educaţia este îmblânzirea unei flăcări, nu umplerea unui vas.” (Socrate)

Citeam zilele trecute afirmația unui prețios specialist al educației, ca un strigăt, „copiii iubesc Școala altfel!”

Da, copiii și cei cu vocație iubesc școala! Copiii și cei cu vocație iubesc Școala altfel!

Nu voi aduce argumente, voi aduce exemple de implicare și de inovare didactică, de învățare cu bucurie.

La 27 martie, începând din 1962, artişti şi publicul celebrează Ziua mondială a teatrului. Sărbătoarea este un moment de recunoaștere a forţei de comunicare pe care o are teatrul, dincolo de toate frontierele geografice sau culturale, lingvistice, religioase sau politice. Arta scenică ne ajută să descoperim lumi fascinante. În prezent, peste 100 de ţări sunt membre ale Institutului Internaţional de Teatru. (www.europafm.ro)

Școala Gimnazială Moara Nică – Școala altfel cu oameni cu vocație

Mesaj Naţional: Ziua Mondială a Teatrului nu este numai o sărbătoare şi un moment de referinţă, este o încercare a lumii noastre de a distinge, într-o competiţie universală de valori, care este locul acestei preocupări artistice în viaţa publică. (Ion Caramitru)

Z-,,Zămbeşte!Mergem la teatru ca să fim liberi! (Costel Safirman)

I-,,Iată viaţa…un teatru de război şi pace” (Mihai Cucereavii)

U-,,Un actor autentic creează întotdauna ceva nou’’(D. Lebbok)

A-,,Actorii buni se văd în roluri mici’’.(Marius Manole)

M-,,Mare este artistul care face publicul să uite de detalii.’’(Sara Bernard)

O-,,Oamenii merg la teatru pentru a vedea performanţa excelentă a piesei.’’(N.V.Gogol)

N-,,Nu există roluri rele pentru actorii buni.’’(J.F.Schiller)

D-,,Dumnezeu este arhitectul bolţii, dar mi-a lăsat cuvintele să decorez teatrul acestei vieţi.’’(anonim)

I-,,In tragedie, participăm, doar urmărind o comedie.’’ (Aldous Huxley)

A-,,Actorul stilizează toate impresiile în unitate’’ (Georg Simmel)

L-,,Lumea e un teatru, suntem cu toţii actori, destinul dă roluri, iar cerul ne urmăreşte jocul.’'(P. Ronsard)

A-,,Actorii nu se pensionează. Ei au doar roluri mai mici şi mai mici.’’(David Niven) ((eleva Boca Alexandra, clasa a VIII-a)

TEATRUL – ARTA CUNOAŞTERII DE SINE

„Teatrul este pâinea şi sarea cunoaşterii” – Betty Marcovici

Pentru a se conştientiza valoarea sa culturală şi formatoare, Ziua Mondială a Teatrului a fost marcată la Şcoala Gimnazială Moara Nică, printr-un proiect educativ, desfăşurat online în săptămâna Şcoala Altfel, intitulat  „Teatrul – arta cunoaşterii de sine”.  Elevii au pornitîntr-o aventură a descoperirii sinelui, desfăşurată pe parcursul a cinci etape tematice.  În fiecare zi, au fost desfăşurate activităţi dedicate artei teatrale.

În prima zi din cadrul proiectului, 22 martie 2021, elevii  claselor VI-VIII şi-au manifestat „Arta de a trăi sănătos prin teatru” prin stabilirea unor  valori   pe care le transmite spectacolul dramatic. Printr-o astfel de activitate s-a urmărit dezvoltarea creativităţii şi tot ce presupune aceasta ca gândire, imaginaţie, aptitudini şi talent. Elevilor li s-a descătuşează imaginaţia, li s-a dezvoltat simţul observaţiei şi a cunoaşterii de sine  pentru a selecta citate despre teatru, explicându-le şi conştientizând rolul educativ al acestuia. Decalogul autocunoaşterii a presupus realizarea unui ciorchine cu  anumite valori, tipologii umane reflectate prin teatru. S-au exprimat puncte de vedere diferite în faţa acestei arte a spectacolului, pentru  a se implica în diverse roluri pe care să şi le asume, pentru a sărbători bogăţia şi diversitatea personajelor. Elevii clasei  a V-a  au căutat printre obiectele personale jucării de pluş, marionete, mascote pe care să le asocieze cu un personaj de basme.

           A doua zi de activitate, 23 martie 2021 a stat sub semnul Artei digitale. Citatele despre teatru au fost inserate in colaje cu ajutorul aplicatiei Jamboard. Elevii au creat diverse imagini personalizate utilizând platformele Wordart şi Wordcloud, au rezolvat teste Kahoot despre  operele dramatice, iar in Wordwall şi Learning Apps au recunoscut diverse roluri din piesele de teatru renumite.

        Ziua a treia, 24 martie, a fost marcată prin Ateliere de scriere creativă. Efortul creator a fost moto-ul acestei zile care a condus la realizarea unor jocuri de rime si cuvinte: cvintete, acrostihuri, catrene cu rime date pe baza câmpului semantic a termenului teatru: actori, scenă, spectacol, public, decor, cortină, cortină, regizor, sufleor, etc. Oriunde există un grup de personae care relaţionează, acolo există această artă a spectacolului. Există roluri pe care elevii şi le-au asumat din rândul personajelor de basme, există situaţii în care au fost creativi şi au inventat versuri după rime date, au confectionat măşti de carnaval.

        In data de 25 martie, Ziua Culturii din Scoala Altfel, Arta spectacolului teatral s-a manifestat în toată splendoarea sa. Elevii au vizionat piese de teatru online. Clasa a V-a  s-a axat pe aceeasi temă a  teatrului de păpusi, „Pinochio”, „Capra cu trei iezi” de Ion Creangă, clasele a VI-a A/B: „Bubico”, „Vizită” de I.L.Caragiale”, clasa a VII-a „Omul de zăpadă care voia să intîlnească soarele”, „Vrem să vă dăruim câte o fereastră” de Matei Visnic., iar clasa a VIII-a: „Take, Ianke şi Kadir” de Victor Ion Popa. Elevii s-au întâlnit la aceste spectacole online, pentru a râde şi a contempla, pentru a se identifica pe sine în anumite roluri ale personajelor literare,

        Ultima zi, 26 martie. a finalizat acest maraton al artei teatrale, cu pregătirea unui minispectacol online: Carnavalul personajelor de basme  – Teatru de păpuşi, pregătit de elevii clasei  a V-a. Aceştia fie au compus versuri pe baza personajelor de poveste, fie au căutat pe internet roluri pe care le-au asociat personajelor interpretate: „Lizuca şi Patrocle”, „Alice în ţara minunilor şi d-l Iepure”, „Mirabela şi omiduţa”, „Mica sirenă şi algele”, „Răţuşca cea urâtă”, prinţese, balauri, spiriduşi, dinozauri şi la final Unicornul fermecat care a încheiat şirul magic al povestilor din universal miraculous al teatrului pentru păpuşi. Fiecare elev implicat în activitate a interpretat rolul ales anterior, iar elevii clasei a VII-a care au făcut parte din juriu au punctat cele mai reuşite realizări. Cu încântare, micii actori  au fost apreciaţi pentru talentul creativ şi efortul depus.  

Acest proiect  şi-a  propus dezvoltarea interesului pentru cultura şi arta teatrală, în rândul elevilor. Prin implicarea lor în această activitate extracurriculară, s-a urmărit manifestarea creativităţii acestora, precum şi realizarea activităţilor din şcoala online, într-un mod artistic şi plăcut. Scopul urmărit a fost dezvoltarea complexă a aptitudinilor creatoare şi de interpreatare ale elevilor, ca formă de autocunoaştere.

Elevii şi-au ales personaje în care s-au regăsit, fiind puşi în situaţia de a participa activ la punerea în scenă a fragmentelor prezentate, cât şi la confectionarea măştilor. Astfel, ei au putut să-şi dezvolte imaginaţia şi sensibilitatea artistică, să dezvolte valori şi atitudini existenţiale intr-o formă ludică. Păpuşile, marionetele, jucăriile alese de ei, au fost liantul intre realitate şi ficţiune, intre joc şi responsabilitate, intre copilărie şi preadolescenţa spre care se orientează.

Identitatea personală a fost conturată în mod voluntar, plăcut, îmbinând jocul cu autocunoaşterea, prin rolul asumat poate intâmplător, poate în mod intuitiv, spre o cunoaştere de sine, totusi asumată prin implicare şi prin încrederea în sine dobândită în urma aventurii acestui spectacol. Deci, marioneta nu a fost decât un alter-ego al personalităţii lor care i-a însoţit în aventura de descoperire a sinelui prin rolul însuşit în cadrul acestui spectacol al teatrului de păpuşi. Carnavalul personajelor literare interpretate a fost un carnaval al devenirii personale pe scena vieţii. Micii actori au făcut paşi mari spre autocunoaştere prin energia creatoare investită în rolul asumat. Bucuria şi satisfacţia pe care am citit-o în glasul fiecărui, a fost alchimia lor interioară care ştiut,  prin intermediul forţei modelatoare a teatrului să transforme niste roluri de hârtie, în nişte roluri veritabile din devenirea lor umană.

Sărbătoarea spectacolului a fost un moment de recunoaștere a forţei de comunicare  pe care o are teatrul, dincolo de toate limitele spaţiale, culturale, lingvistice sau virtuale, pe care le presupun condiţiile impuse de  perioada critică a pandemiei care ne afectează pe toţi. Însă, arta triumfă întodeauna şi astăzi a luat forma transfiguratoare a teatrului!

Rezultatele proiectului au fost diseminate în aplicaţia Padlet, pe site-ul  Şcolii Gimnaziale Moara: https://www.scoalamoara.ro/scoala-altfel-2021.html (Coordonator Prof. Sopon Loredana, Școala Gimnazială Moara Nică)

Tatiana Vîntur – I.Ș.J. Suceava

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s