Mere, triunghiuri și panseluțe – argumentele unei conferințe de prevenire a bullying-ului

Standard

„Viaţa nu este nici simplă nici complicată, nici limpede nici mohorâtă, nici contradictorie, nici coerentă. Este – şi atâta tot. Numai limbajul o ordonează sau o complică, o luminează sau o întunecă, o diversifică sau o unifică.” (Antoine de Saint Exupery)

A fost Conferința Națională „Violența psihologică – bullying-ul” cu provocările facerii învățării într-o altă rutină ce ne con(in)firmă menirea, într-o reinventare a noastră cu fiecare etapă pe care o parcurgem. A fost o conferință despre prevenirea bullying-ului, vineri, 26 februarie 2021, la Suceava, organizată de I.Ș.J. Suceava – educație permanentă în parteneriat cu Liceul Tehnologic „M. Eminescu” Dumbrăveni într-o exersare de prevenire, într-o multiplicare a practicilor din județul Suceava într-un scenariu inspirațional, creativ.

De ce mere?

În mitologie zeița Eris (zeița Discordiei) a aruncat un măr de aur otrăvit la petrecerea lui Paris – fiul zeului Troiei. Afrodita, Atena și Hera, râvnind la mărul de aur și la atenția lui Paris, se ceartă, fiecare dorind să fie aleasa lui Paris. Afrodita îl ispitește pe Paris, promițându-i mâna Elenei din Sparta, care era căsătorită. Soțul acesteia, gelos, se răzbună și declară război Troiei. Așadar aceasta este poveste „mărului discordiei”, expresie păstrată și-n zilele noastre amintind și de faptul că „Gâlceava e ca mărul încărcat cu fructe: cum îl scuturi, cum îţi cad merele în cap.” (proverb persan)

Totodată, Daniel Sapiro a spus „Orice măr care nu este mâncat la timp, cade, şi din seminţele lui ia naştere un nou pom. Aşa şi orice conflict care nu este rezolvat la timp serveşte premisa pentru naşterea altui conflict.” El aseamănă conflictul cu un arbore:

Solul – mediul social în care izbucneşte conflictul (familia, colectivul, societatea)
 Rădăcina – cauzele multiple ale conflictului
 Tulpina – (diferite părţi) – părţile implicate în conflict
 Scorbura – problema clar definită a conflictului
 Florile – emoţiile proprii pozitive şi negative ale celor implicaţi în conflict
 Frunzele – acţiunile concrete ale persoanelor implicate
 Fructul – soluţia rezolvării conflictului.

De ce triunghiuri?

Triunghiul reprezintă generarea energiei şi este cea mai stabila poziţie fizică. ABC -ul (triunghiul) conflictului are la bază atitudini și contextul ce generează comportamentele, perpetuarea conflictului sau nedreptăţii depinde de persoane, grupuri, instituţii, de valori, nevoi, interese. Teoria triunghiului violenței, dezvoltată și de Galtung, explică apariția conflictelor de tot felul în cadrul societăților, astfel violența directă (care implică comportamente și acte violente) ar fi cauzată de alte două tipuri, care sunt violența culturală și structurală. Există și un triunghi al păcii generator de nonviolență, de pace și armonie care are la bază colaborarea, comunicarea care conține pacea cu tine însuți, cu ceilalți și pacea națiunilor. „Vreţi pace: creaţi iubire!” (Victor Hugo)

Dinamica conflictelor a fost comparată de multe ori cu un aisberg. Modelul „icebergului” ne dă de înţeles că doar o mică parte a conflictelor este vizibilă la suprafaţă. Şase şeptimi dintr-un aisberg se află sub apă, invizibile – ele sunt cele care determină însă dimensiunea şi comportamentul icebergului: valori, credințe, nevoi, norme, atitudini.

De ce panseluțe?

Kay Kuzma în „Înțelege-ți copilul” ne îndeamnă să luăm seama la nevoile copiilor: iubire, încredere, libertatea experimentării vieții, motivare și încurajare, învățare pentru a da posibilitate ca trăsăturile de personalitate dăruite de Dumnezeu să poată înflori, astfel încât fiecare copil să-și poată alege calea pe care să meargă. Maestrul Grădinar, care ne dă în îngrijire panseluțe, firave și delicate ne sugerează: „Udă-le cu dragoste, Plivește-le cu hotărâre și bine, lasă-le să se încălzească la lumina din sufletul tău, din tine”, „Cât de frumos vor înflori și cât de minunat depinde de tine –de cât de ușor le atingi de cât le îngrijești de bine”, Umblă cu grijă printre micuţii Mei. Nu uita unde ești! Nu călca pe panseluţe, să nu le zdorbești.” 

Acestea au fost argumentele Conferinței Naționale „Violența psihologică – bullying-ul”, desfășurată vineri, 26 februarie 2021, organizată de Inspectoratul Școlar Județean Suceava în parteneriat cu Liceul Tehnologic „M. Eminescu” Dumbrăveni.

Conferința a cuprins:

Argumentele conferinței „Mere și triunghiuri” – inspector școlar prof. Tatiana Vîntur – I.Ș.J. Suceava

Violența în mediul școlar – inspector școlar general prof. Grigore Bocanci – I.Ș.J. Suceava

PROMEHS – Sănătatea mintală – conf.univ dr. Adina Colomeischi – Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava

Abilități de viață – inspector general M.E.C. – prof.dr. Cătălina Chendea

Educația în siguranță în era digital – comisar șef Suceava Ileana Iacob – I.P.J. Suceava

Bullying și cyberbullying – comisar șef Ionuț Epureanu – I.P.J. Suceava

Traficul de persoane – o realitate a zilelor noastre – comisar șef Liliana Orza Comisar – ANITP – Centrul Regional Suceava

Agresorii invizibili – cyberbullying-ul – prof. psiholog Daniela Vîrvara – CJRAE Suceava, Școala Gimnazială nr.10 Suceava

Inspector școlar prof. Daniela Ceredeev – Valori morale în pandemie – I.Ș.J. Suceava

  • Bune practici
  • Educație incluzivă – acces la educație – inspector școlar Lidia Acostoaie – I.Ș.J. Suceava
  • Prevenție prin proiecte Erasmus+ – director Mihaela Apetrei – Liceul Tehnologic „M. Eminescu” Dumbrăveni
  • VOICE – Discursul instigator la ură – Vasile Gafiuc – Institutul Bucovina
  • Medierea conflictelor în mediul școlar – director Elena Manuela David – Casa Corpului Didactic „George Tofan” Suceava
  • Barometrul reușitei școlare nr. 40
  • Proiectul de responsabilizare socială RESPECT – inspector școlar prof. Tatiana Vîntur ( https://padlet.com/educativsv/Respect)
  • Împărăția nonviolenței – Liuța Jucan, Școala Gimnazială nr.4 Vatra Dornei
  • Biblioraftul RESPECT – Școala Gimnazială Vatra Moldoviței
  • Nonviolență prin artă – Colegiul de Artă „C. Porumbescu” Suceava

A fost lansat „Barometrul reușitei școlare nr.40 -Violența psihologică – bullying-ul” care poate fi accesat aici:

Beneficiile conferinței (adunate de la participanți în chestionarul de feedback): schimb de bune practici cu privire la Campania R.E.S.P.E.C.T.; experiență de la profesioniști; Instrumente variate de combatere/prevenire a violenței în mediul școlar; noutăți despre educația incluzivă și proiectul cu privire la sănătatea mintală; concepte, idei de proiecte, evidențierea unor persoană resursă, stare de bine; o experiență minunată de învățare!; diversitatea programelor educative prezentate – o sursă de inspirație pentru ceea ce aș putea realiza în școală; oameni inspiraționali, exemple de bună practică; inspirație, cunoașterea preocupărilor existente in școlile din județ, bucuria de a întâlni oameni pasionați, speranță; conexiuni cu parteneri educaționali implicați în acest proiect; timp de calitate între oameni frumoși care ne-au oferit un regal de bune practici; noile proiectele desfășurate la nivel de județ și am fost încântată de bunele practici, prezentate. Ne bucură și faptul că proiectele școlii noaste, au fost făcute cunoscute; premisele diseminării bunelor practici în cadrul comisiei de prevenire a violenței, desfășurarea de activități și proiecte; diseminarea în cadrul comisiei metodice, sprijinirea propriilor elevi și consilierea părinților.

Ecourile conferinței (mesaje cu bunătate):

„Ați creat un timp de împlinire și validare a inițiativelor pentru susținerea binelui comun. Mulțumiri!”(Adina Colomeischi – Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava); „Bunătatea nu se termina niciodată, ea se reinventează mereu!” (Rodica Corduneanu – Mălini); „Panseluțele pot crește frumos, într-o lume prietenoasă!” (Liliana Ștefan – Școala Gimnazială „Ion Creangă” Suceava; „RESPECT pentru energie, implicare și favorizarea unor momente unice!” (Dora Dulceac – Școala gimnazială nr.1 Suceava); „Bunătatea e o sămânţă ce semănată în viaţa altora va răsări în viaţa ta”.(Pîntea Georgeta Aurora – Școala Gimnazială „Hatmanul Șendrea” Dolheștii Mari); „Minunatele momente petrecute împreună la această conferință au fost un câștig imens pentru toți participanții. Felicitări cu primăveri nonviolente!” (Cătălina Poclitaru – Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Sf. Andrei” Suceava); „Măiestria corăbierului se vede în vreme de furtună” Sf. Ioan Gura de Aur. Vă felicit din suflet!” (Marici Elisabeta – Colegiul Tehnic Rădăuți); „A practica cinci lucruri în orice circumstanţă constituie virtutea perfectă; acestea sunt profunzimea, generozitatea sufletului, sinceritatea, seriozitatea şi bunătatea” (Confucius) – (Cornelia Boboc – Școala Gimnazială nr.3 Suceava); „Felicitări pentru profesionalismul de care ați dat dovadă în organizarea acestei conferințe și pentru invitații deosebiți!” (Bădescu Mărioara – Școala Gimnazială Cosâmbești, județul Ialomița); „Aprecieri nesfârșite pentru tot ceea ce faceți, pentru modul în care știți să puneți la un loc atât de mulți oameni care au același interes: formarea unor elevi care să creadă în ei și în profesorii lor! Felicitări!” (Ionela Doncean – Liceul Tehnologic „M. Eminescu” Dumbrăveni); „V-am urmărit cu mare atenție și interes! Mă voi implica mult mai mult în aceste activități. Am avut de învățat din experiențele colegilor din județul Suceava! Vă mulțumesc!” (Oatu Ana-Maria – Școala Gimnazială Filipești, județul Bacău).

Concluziile conferinței:

„A fost un context educativ uimitor, propice pentru a descoperi oameni ai schimbării, eveniment ce mi-a oferit stare de bine și multe idei creative și utile, de aplicat în mediul școlar” (prof. Niculina Pinitilii – Liceul Tehnologic „M. Eminescu” Dumbrăveni), „o activitate de învățare cu bucurie, cu emoție, o adevărată activitate de formare, atât de necesară, permanent, nouă profesorilor (cu exemple de bună practică, pe care să le exersăm, implementăm în activitatea noastră, cu specialiști în domeniul educației). Este un mod de ne conecta, reconecta la valorile educative pe care trebuie să le exersăm cu copiii în activitatea școlară și extrașcolară. Climatul educațional este esențial pentru întreaga comunitate școlară!” (Prof. Colban Monica-Georgeta, Școala Gimnazială Vatra Moldoviței)

„A reușit să apropie oameni, să eficientizeze relații instituționale și să dea conceptului de prevenție o însemnătate aparte prin zeci de proiecte ai căror beneficiari au fost deopotrivă elevi, tineri, profesori. Inspectorul de Poliție Județean Suceava vă mulțumește dumneavoastră și întregului colectiv profesoral sucevean pentru tot ceea ce faceți în scopul responsabilizarii tinerei generații. Este o onoare pentru mine și pentru colega mea Ileana Iacob sa avem privilegiul de a exprima idei in cadrul Conferinței Nationale ,,Violența psihologică – Bullyingul” și să diseminam recomandări în cadrul ediției aniversare cu nr. 40 a ,,Barometrului Reușitei Școlare”. Suntem noi, polițiștii, la paginile 36-39 și vorbim despre noile provocări și vulnerabilități ale lumii virtuale și despre cyberbulling. Suntem și vom fi mereu alături de profesorii minunați si devotați cauzei didactice in tot ceea ce înseamnă demers preventiv pentru siguranța copiilor și tinerilor in mediul școlar si in afara acestuia.” (Comisar șef Ionuț Epureanu – IPJ Suceava)

„Sute de participanți din județ și din țară, de înaltă ținută – profesioniști în educație, teoreticieni, psihologi, invitați din instituții partenere, oameni devotați învățământului și în același timp, copiilor, de orice vârstă și din orice mediu. Într-un maraton al proiectelor și bunelor practici desfășurate în județ, am învățat unii de la alții, i-am ascultat pe toți invitații și am înțeles că dragostea pentru profesia de om al catedrei, te ține în priză, te ajută să te reinventezi, să faci față provocărilor ivite de la o zi la alta. Bullying-ul, o expresie relativ nouă la noi, nu se poate traduce cu exactitate în românește. Înseamnă că cineva râde de tine în mod constant, te jignește, te umilește, te agresează în diferite feluri. Ar mai trebui 100 de conferințe să se poată epuiza acest subiect. Are foarte multe categorisiri și multe forme de manifestare. Azi s-au căutat soluții, mai degrabă s-au prezentat rezultate palpabile, pe această temă. Atmosfera academică, dar în același timp caldă și prietenoasă, a reușit ca la un moment dat, participanții să se adreseze unii altora, pe numele mic, la fel ca între prieteni. De dragul școlii, de dragul copiilor, de dragul întâlnirii în sine, doamna inspector Tatiana Vîntur ne-a îndemnat pe toți, ca de fiecare dată, să căutăm soluții pentru a face viața copiilor mai frumoasă, mai creativă, mai plină de succes! Și, bineînțeles, după ore de dezbateri și discuții constructive, felicitări binemeritate, proiecte de viitor, conferința s-a încheiat.” (Director Ilaria Pușcă – Școala Gimnazială Vatra Moldoviței)

Așadar, a fost o conferință cu promisiunea că ceea ce am învățat vom da mai departe: „Împărăția Nonviolenței”, proiectul Educația pentru siguranță în era digitală; 5 cuvinte: precauție, atenție, moderație, răbdare și martor; învățarea colaborativă, proiecte Erasmus+; energia, implicarea, bunăvoința de care ne molipsim de fiecare dată când avem parte de activitățile dvs. valoroase; exprimarea nonviolenței prin artă; teoria celor 3 triunghiuri, alfabetul antibullying și nu în ultimul rând:

„O, Doamne,

Dă-mi cuvinte blânde,

mâini blânde și picioare blânde,

Ca să nu calc peste panseluţele plăpânde.”

Mulțumiri partenerilor media: „Monitorul de Suceava”, Televiziunea NEst TV, Radio Top Suceava, „Bucovina TV”!

Tatiana Vîntur – I.Ș.J. Suceava

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s