Cutia de rezonanță a lecturii

Standard

„Cutia de rezonanță” a lecturii

Problematica dezvoltării competenței de lectură la elevi ar putea fi abordată pornind de la următoarele afirmații ale lui Nicolae Manolescu (Lectura pe înţelesul tuturor, 2000:9): A citi înseamnă a învăţa. E o formă de experienţă sau, mai bine zis, un multiplicator pentru experienţele noastre: căci dacă ne-am mărgini la ceea ce putem trăi sau vedea în jurul nostru într-o viaţă de om, am fi săraci. […] Cred, din contră, că cititul furnizează vieţii o enormă cutie de rezonanţă, în care întâmplările trăite de noi se confruntă cu cele trăite sau imaginate de alţii şi în care, prin comparaţie, semnificaţiile le sporesc considerabil.

Din această perspectivă, lectura reprezintă un necontenit proces de învățare experiențială, de dezvoltare personală prin (re)descoperirea sinelui și a celorlalți. Întrebarea care se ridică încă de la început este următoarea: ce instrumente/ strategii am putea valorifica în mod eficient pentru a crește interesul copilului față de lectură? În aceste vremuri nu tocmai fericite, în care magia cărților pare a se risipi în fața atracției rețelelor de socializare și a jocurilor on-line, cum am putea proceda pentru a-i determina pe elevi să pătrundă în acea „cutie de rezonanță” a lecturii? În continuare, ne propunem să prezentăm trei proiecte educaționale, desfășurate la nivelul Școlii Gimnaziale „Ioan Ciurea” din Fălticeni, care s-au axat pe dezvoltarea competenței de lectură, prin promovarea unor contexte variate de învățare experiențială.

Conform programei de limba și literatura română, „lectura înseamnă comprehensiune și interpretare, competențe care se construiesc treptat, de la simplu la complex, prin antrenarea a patru procese cognitive esenţiale: identificarea de informaţii explicit formulate, realizarea de deducţii simple, integrarea şi interpretarea ideilor şi a informaţiilor, evaluarea critică a conţinutului şi a elementelor textuale.” În această direcție, este propusă proiectarea de activităţi coerente pentru antrenarea treptată a celor patru procese. O astfel de activitate a fost și proiectul Nu sta deoparte, recomandă o carte!, o provocare on-line la lectură, adresată elevilor din clasele gimnaziale (coordonator, prof. Marius Pintilii). Aceștia au fost încurajați să realizeze recenzii video, reunite într-o secțiune a site-ului școlii dedicată recomandărilor de lectură. Conceperea materialelor video de prezentare a cărților preferate i-a condus pe elevi spre o înţelegere aprofundată a textelor, spre evaluări critice ale operelor, spre formularea de răspunsuri personale cu privire la sens/sensuri, susţinute cu exemple din textele literare:

Un alt proiect educativ, care i-a atras pe elevii clasei a VII-a B, s-a intitulat Citind la gura sobei (coordonator, prof. Dan Ermolania). Activitatea a avut drept scop cultivarea interesului pentru lectura poeziei, în condițiile în care acest gen de scriere își găsește tot mai greu ecou în sufletul copiilor. Proiectul a fost inspirat de zilele geroase de iarnă, care i-au determinat pe copii să stea mai mult în casă, la căldură. Gândindu-se că lectura unei poezii la gura sobei le-ar putea stârni curiozitatea și plăcerea de a descoperi frumusețea stihurilor, doamna profesoară le-a propus copiilor spre lectură Pastelurile lui Vasile Alecsandri, un poet care se regăsește mai rar în manualele de limba și literatura română pentru  gimnaziu. După selectarea propriu-zisă a poeziilor dedicate iernii, elevii au fost provocați să creeze atmosfera propice citirii acestora. Fiecare copil a dovedit imaginație și ingeniozitate, transpunându-se în atmosfera specifică unei zile de iarnă. Cu  ajutorul părinților și al abilităților dobândite la ora de TIC, au realizat filmulețe prin intermediul cărora au dovedit că citirea unei poezii poate să le trezească sentimente puternice. Pentru a-i determina să citească poezie, doamna profesoară Dan Ermolania nu a insistat în mod deosebit pe recitare, dar le-a solicitat să citească expresiv și conștient pentru a putea pătrunde în lumea hibernală a poetului Vasile Alecsandri:

Made with Padlet

Nu în ultimul rând, interesul pentru lectură poate fi trezit și cu prilejul activităților dedicate unor zile internaționale specifice. De exemplu, în data de 10 februarie a.c., elevii clasei I B au sărbătorit, sub îndrumarea doamnei învățătoare Nedelcu Oana-Loredana, Ziua Internaţională a Cititului Împreună (Z.I.C.I.) sau Ziua  Internaţională a Cititului cu voce tare, un eveniment global marcat în peste 100 de ţări. Citirea Împreună s-a dovedit a fi o modalitate eficientă de a-i ajuta pe copii să se apropie de cărţi, oferind în acelaşi timp multe beneficii pentru dezvoltarea competenţei de lectură. Elevii clasei I B au fost fericiţi să citească împreună la şcoală; au ales o carte îndrăgită mult de cei mici, intitulată Învăţ să citesc!, ce conţine texte potrivite pentru vârsta lor. Citirea Împreună a continuat apoi şi acasă, unde copiii au simţit gustul dulce al lecturii alături de părinţi:

Așadar, „cutia de rezonanță” a lecturii ne așteaptă să o (re)descoperim – fiecare în propriul fel, oferindu-ne prilejul de a învăța neîncetat, de a trăi experiențe inedite.

Director Școala Gimnazială „Ioan Ciurea” Fălticeni,

prof. Marius-Claudiu Pintilii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s