R.E.S.P.E.C.T. (V)

Standard

Cuvintele fermecate ale RESPECTULUI

În Săptămâna Nonviolenței în mediul școlar, în cadrul Campaniei de prevenire a violenței R.E.S.P.E.C.T., inițiată de I.S.J. Suceava- educație permanentă cu scopul de a preveni agresivitatea și violența în mediul școlar prin exersarea unor comportamente și atitudini civilizate de către elevi, și la Școala Gimnazială Nr. 1 Vadu Moldovei s-au desfășurat activități deosebite ce au urmărit componentele campaniei: Responsabilitate. Educație. Siguranță. Prevenție. Emoție. Comunicare. Toleranță. , în cadrul proiectului „Învățăm să trăim pașnic împreună”.

            Fluturașii clasei I (prof. înv. primar Dulgheriu Paula Veronica) au descoperit „Cuvintele fermecate ale R.E.S.P.E.C.T.-ului” și au caligrafiat cu litere abia învățate citate despre nonviolență: bunătate, cinste, fapte bune, dragoste, empatie, inteligență, comunicare, stimă de sine, toleranță, prietenie, afecțiune, adevăr, politețe, sinceritate.

Elevii clasei a V-a (prof. diriginte Sofia Alina) au  realizat desene specifice temei „Toleranța naște prietenii”. În cadrul întâlnirii pe Meet le –au prezentat explicând semnificația fiecăruia. Apoi au vizionat  două filme educative „Lecție de viață” din care au concluzionat că dacă faci bine , primești tot bine în schimb și „Oricine ai fi” din care au înțeles că acceptarea este cheia pentru o viață armonioasă. La final au intrat pe Mentimeter și au scris  ce înseamnă pentru ei toleranța. Activitatea a avut ca rezultat nuanțarea sentimentului de respect pentru cei din jur și pentru valorile care dau sens vieții acestora.

La Școala Gimnazială Nigotești, cei mici din clasele pregătitoare și clasa I (prof. Oniciuc Andreea) au desfășurat o  activitate intitulată „Iubim să fim blânzi!”, iar  elevii din clasele a V-a, a VI-a și a VII-a (prof. Condur Camelia) au demonstrat că „Iubirea e armă împotriva violenței”.

Să nu uităm :„ Fii bun de câte ori este posibil. Întotdeauna este posibil!” (coordonator de programe și proiecte educative, prof. înv. primar Dulgheriu Paula Veronica)

Violenţa şcolară nu include numai acţiunile explicit violente, care intră în sfera penalului, ci şi o serie întreagă de violenţe mai subtile (intimidări, tachinări, ironii, agresiuni verbale etc.). Sentimentul de siguranţă diferă mult de la un elev la altul, la fel ca şi normele sau valorile prin prisma cărora un fapt este caracterizat ca fiind violent. Tot în această săptămână, prin intermediul unor chestionare online pentru elevi, am încercat să investigăm aceste aspecte mai puţin vizibile ale violenţei, legate de cele mai multe ori de atitudini ostile sau intimidări ale elevilor din şcoală.

Coordonați de prof. diriginte Delia Rusu, prin intermediul activităţilor desfăşurate online în cadrul orelor de limba engleză („Be kind whenever possible. It is always possible!„, „Say NO! to violence ) şi consiliere şi orientare şcolară (Traficul de persoane si capcanele internetului”), cei 15 elevi ai clasei a VII-a A şi-au propus cultivarea de valori morale şi comportamente nonviolente, importante pentru o educaţie morală sănătoasă.

Elevii au vizionat filmulețul “Intalnirile online. Curiozitate si pericole” (https://youtu.be/MFqWg6FF0Xs), apoi au dezbătut informații și aspecte referitoare la adoptarea unui comportament online centrat pe responsabilitate, respect și evaluare a posibilelor riscuri. Au învăţat că este important să analizeze critic felul în care decurge o comunicare cu o persoană necunoscută din mediul online, şi-au împărtăşit opiniile, ideile, și-au exprimat sentimentele prin desene și colaje care îndeamnă la nonviolență, acceptare, toleranță, empatie, respect și solidaritate.

               În contextul pandemiei COVID-19, dat fiind faptul că îmbrățișările nu sunt recomandate la întâlnirea cu oamenii dragi, pentru a diminua riscul de răspândire a virusului SARS-CoV-2, pentru a marca Ziua Internațională a Îmbrățișărilor 2021, elevii au fost încurajați să transmită acest gest de afecțiune virtual.

               Folosind tehnologia, mijloacele de învățare modernă și metode interactive precum Kahoot sau Mentimeter, elevii au conștientizat faptul că toți putem contribui la susținerea nonviolenței în școli printr-o schimbare de atitudine. Elevii clasei a VI-a, coordonaţi de d-na prof. Jolobai Mihaela, în cadrul activităţii « Stopcyberbullying-ului! – consecinţele pot fi grave” au identificat care sunt comportamentele agresive ale utilizatorilor în mediul online, au evaluat consecințele cyberbullying-ului în viața reală şi au învăţat  să evalueze critic o situație de cyberbullying care, uneori, poate avea consecințe neplăcute pentru mai multe persoane.

Cu ocazia Săptămânii Nonviolenței, şi preșcolarii de la grupa mică din cadrul G.P.N. Basarabi, precum şi şcolăreii clasei I sub îndrumarea doamnelor Aioanei Ana-Alina şi Ciocan Marinica, au desfășurat mai multe activități pe platforma online a şcolii. Ei au învățat ,,Cuvinte frumoase”, au învățat să folosească formule de politețe, să diferenţieze un comportament pozitiv faţă de unul negative, dovedind că au înțeles cum trebuie să se comporte într-o situație dată , în raport cu anumite persoane.  Nici elevii clasei pregatitoare nu s-au lăsat mai prejos. În cadrul activităţii „Chipul furiei”, coordonaţi de d-na prof. Roxana Florea, cei mici au jucat jocul „Detectivii emoțiilor”, au vizionat povestea „Tobias a învățat să-și controleze furia”, au  găsit soluții pentru a se liniști atunci când sunt furioși [exerciții de respirație, sărituri, etc]. Au ascultat cântecul „Emoția este prietena ta” şi au împărtăşit clipe de voie bună şi fericire.

Şi elevii claselor a III-a vor o lume fara violenta. Împreună cu doamnele învăţătoare Georgeta Turnea şi Adina Popa  si-au propus să vorbeasca mai frumos cu prietenii şi să ia atitudine în situaţii conflictuale.

                Folosind resurse de pe site-ul Asociației eLiberare (www.eliberare.com), sub sloganul „Sunt un luptător pentru libertate”, au stabilit ce este traficul de persoane, au purtat discuţii despre cum pot identifica un traficant şi cum să se comporte pentru a fi în siguranţă. La finalul activităţii, folosind Metoda Kidpower (coșul de gunoi Kidpower), fiecare copil a scris sau desenat pe o foaie de hârtie un cuvânt răutăcios pe care i l-a adresat unui coleg, respectiv starea de spirit pe care a avut-o atunci când a fost supărat pe cineva. In faţa coșului de gunoi Kidpower a mototolit acea foaie de hârtie, s-a gândit la ceva plăcut, care să înlocuiască starea negativă, a adresat o vorbă bună colegului pe care era supărat, apoi a aruncat hârtia la coș. Urmele din sufletul omului, cele lăsate de cuvintele urâte,  sunt la fel ca șanțurile unei bucăți de hârtie mototolite cu forța. Nu se mai pot îndrepta. Copiii au scris cuvintele urâte pe care le-au auzit, apoi le-au înlocuit cu altele frumoase, exact ca cele scrise pe o foaie nouă de hârtie, care îți bucură sufletul și te fac să te simți mai bine.

Activităţile au fost diseminate pe adresa https://www.facebook.com/ScoalaPreutesti1858/. (Responsabilul comisiei pentru prevenirea şi eliminarea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalităţii, Prof. Rusu Delia)                                

Tatiana Vîntur- IȘJ Suceava                                                                                                                                                        

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s