Cu fiecare zi te desăvârşeşti în fiinţa ta ca şi în profesiunea ta…

Standard

„Încerc să adaptez situația la mine, iar nu pe mine la situație.” (Horațiu)

Anul școlar 2020 -2021 a adus în învățare termeni și concepte noi: învățare online, învățare offline, învățare sincronă sau asincronă, platforme de învățare online, scenarii pentru învățare în culorile semaforului, a adus rutine noi care necesită adaptare, flexibilitate și învățare continuă, autoînvățare.

În căutarea soluțiilor și adaptarea acestora la multitudinea de tipuri de clase și colectivități: mai mari sau mai mici, cu resurse digitale sau nu, cu competențe digitale sau în formare, adaptate sau cu inerție, cu funcționalitate hibridă, „face to face”, offline, online, „learning blending” sincronă, asincronă, cu platformă, fără platformă, cu cretă și tablă sau cu jamboard, whiteboard, cu table inteligente, tablete, laptopuri și videoproiectoare, cu clase în care se respectă taxonomia lui Bloom (rol activ al profesorului cu ierarhia proceselor cognitive fiind: cunoaștere, înțelegere, aplicare, analiză, sinteză, evaluare), taxonomia revizuită a lui Bloom (reamintirea, înţelegerea, aplicarea, analizarea, evaluarea şi crearea) sau „flipped classroom” – clasa inversată (în care rolul activ revine elevilor, pe când profesorul devine ghid, îndrumător), în multitudinea de clase avem nevoie de rutine noi, de noi reguli pentru a ne armoniza scopul și finalitatea învățării. Toate aceste elemente noi necesită adaptare de la un mod de învățare și relaționare bazate pe interacțiune directă, la învățare și relaționare (inter)mediate de tehnologie.

Activitățile metodice din oferta de formare continuă a I.Ș.J. Suceava – educație permanentă, pe care lea-m propus coordonatorilor de proiecte și programe educative, s-au desfășurat în mediul virtual în cadrul a 8 webinarii cu tema „Învățare și inovare în mediul virtual”.

Abilitatea cea mai căutată în viitor ne va oferi posibilitatea „să ne reinventăm iar și iar” alături de „cei patru C – gândire critică (critical think), comunicare, colaborare şi creativitate. (Youval Noah Harari în „21 de lecții pentru secolul XXI”)

Webinariile au avut o structură unitară, dar modalitățile de realizare, exemplele de bune practici, experiențele de învățare, diiversitatea de abordări operaționalizate au aparținut unităților școlare coorganizatoare ale evenimentelor online, adevărate laboratoare de învățare în online. Webinariile metodice ne-au familiarizat cu instrumentele digitale cu scopul de a transfera și accesibiliza experiențele de învățare din mediul online. 

Webinariile au cuprins:  Învățarea modernă a Generației Z;  Avantaje și dezavantajele învățării în online; Echipamente și instrumente digitale; Experiențe de învățare.

Unitățile școlare care au contribuit la perfecționarea noastră sunt: Școala Gimnazială nr.3 Suceava (învățare cu bucurie), Școala Gimnazială „G. Voievidca” Câmpulung Moldovenesc (școala are trecut, prezent și viitor), Școala Gimnazială nr. 4 Vatra Dornei (caiet metodic – instrument de învățare în online), Școala Gimnazială „I. Ciurea” Fălticeni (activitate de învățare și cercetare continuă a sufletelor copiilor), Școala Gimnazială „T. Balan” Gura Humorului (distanțele ne apropie prin intermediul instrumentelor digitale), Școala Gimnazială „Bogdan Vodă” Rădăuți (varietate de instrumente digitale, învățarea continuă și două cărți digitale), Colegiul Național de informatică „Spiru Haret” Suceava (calitate și diversitate), Clubul Copiilor Fălticeni (învățare nonformală în mediul virtual, experiențele parteneriatului bilateral).

Felicitări echipelor de profesioniști din școlile promotoare ale experiențelor de învățare în mediul online!

„Partea cea mai bună a viitorului este că vine în fiecare zi.” (Abraham Lincoln)

Generațiile se succed lăsând amprente reale sau prejudecăți reliefate de perioadele socio- culturale, politice sau de dezvoltare economică ale acestora. „Fiecare generaţie este unică, având trăsăturile ei proprii, stilul ei de viaţă, mentalitate sau experiențe trăite. Deseori, conflictele izbucnesc între generaţii datorită diferenţelor.” (Historia)

Responsabilitatea formării Generației Z aparține școlii. Care sunt competențele de care au nevoie pentru mâine? Cu siguranță printre acestea sunt competențele digitale, competențele de „a învăța să înveți”, de învățare continuă, adaptare, de a putea ține pasul cu lumea anilor ce vin.

În opinia mea învățarea în mediul online are cel puțin componentele:

  • tehnologică -echipamente IT/dispozitive electronice mobile, platforme de învățare, aplicații și instrumente digitale, mijloace de comunicare în online. „Platformele educaționale online, platformele de streaming, în general, facilitează comunicarea în timp real între profesor și cursanții săi. Cu toate acestea, comunicarea în acest caz este foarte frecvent percepută ca fiind oarecum artificială, pe de parte din cauza imposibilității obținerii unui feedback comunicațional real (ceea ce face comunicarea autentică), iar pe de altă parte din cauza contextului incomod al plasării în spațiul virtual.” (Petre Botnarciuc, ș.a., Școala online – elemente pentru inovarea educației, București, 2020)
  • formare – activități de perfecționare și formare continuă care au la bază principiile pedagogiei. Formarea profesorilor și sprijinirea lor pentru a înlesni tranziția către învățarea în mediul online, dincolo de avantajele ce le presupune: mobilitate, învățare în ritm propriu, flexibilitate, este o necesitate.
  • modele de învățare (modelele și experiențele de învățare ale altor sisteme).

Webinariile au avut la bază învățarea experiențială fiind ilustrate aplicații digitale: kahoot, mentimeter, wordart, padlet, wordwall, oscrisoare, jamboard, learningapps, quizizz, canva, storyjumper, mozaweb, livresque, nearpod, bookcreator, historiana, instrumente de învățare colaborativă – etwinning, youtube, vlogging și altele.

Am realizat la rându-mi, cu aplicația storyjumper, cartea digitală a webinariilor metodice, prilej de învățare, inovare și creativitate a actului didactic – sinteză a activităților de formare continuă din semestrul I.

https://www.storyjumper.com/book/read/91902446/Educaienbsppermanent2020-2021

„Să ajungi la desăvârşire. Nimeni nu se naşte perfect. Cu fiecare zi te desăvârşeşti în fiinţa ta ca şi în profesiunea ta, până ajungi la capătul unei perfecţiuni la care aptitudinile sunt complete iar însuşirile alese, dezvoltate.” (Baltasar Garcian, Manual al înțelepciunii în viață)

Detaliile activităților metodice pot fi studiate aici: https://educatiafnonf.wordpress.com/category/cercuri-pedagogice/

Inspector școlar prof. Tatiana Vîntur – I.Ș.J. Suceava

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s