Învățare și inovare în mediul virtual (V)

Standard

„Oricine renunţă să înveţe este bătrân, chiar dacă are 20 sau 80 de ani. Oricine continuă să înveţe rămâne tânăr. Cel mai important lucru în viaţă este să-ţi păstrezi propria minte tânără.” (Henry Ford)

Vineri, 27 noiembrie 2020, ora 11.00, s-a desfășurat webinarul metodic cu tema „Învățare și inovare în mediul virtual”, organizat de I.Ș.J. Suceava- Școala Gimnazială „Teodor Balan” Gura Humorului, inspector școlar prof. Tatiana Vîntur, director prof. Straton Garofița, coordonator de proiecte și programe educative prof. Zavalnițchi Cornelia Mihaela, responsabil de cerc prof. Rusu Eugenia.

1. Distanța care ne apropie=școala noastră – director, prof. Straton Garofița-Maria

2. Despre mine, ca profesor – exercițiu de spargere a gheții (Padlet)-prof. Zavalnițchi Cornelia-Mihaela

3. Învățarea în mediul virtual: avantaje, dezavantaje, principii: flipped classroom, învățare asincronă, social learning, gamification – prezentare prof. Zavalnițchi Cornelia-Mihaela

4. Învățarea modernă a generației Z – inspector școlar pentru educație permanentă, prof. Tatiana Vîntur

5. Echipamente și instrumente pentru învățarea online: Aplicația Classroom din Google Suite for Education, extensii Google Meet (prof. Mihaela Negrea), Padlet, Break-out rooms în Google Meet, Prezentări Google-învățare sincronă, Google docs interactiv, formulare Google în evaluare (prof.înv. primar Cristina Cobzuc), Tableta grafică (prof. Mihaela Negrea), Photostage, Wordwall, Videoant (prof. Loredana Popa), oscrisoare.ro (prof. Rusu Ionela).

6. Exemple de bune practici în mediul on-site și online(prof.înv. primar Sava Carmen, prof. înv. primar Țipău Elena, prof. Rotar Adrian, prof. Rusu Ionela, prof. Popa Loredana, prof. Zalețchi Georgiana)

7. Experiențe ale participanților la activitate

8. Evaluarea activității – chestionar Mentimeter

Prin frumoasa prezentare făcută școlii și multitudinii de activități care reprezintă școala, doamna director a scos în evidență faptul că distanța impusă de situația actuală apropie și mai mult profesorii și elevii. Ne-a fost prezentată una dintre şcolile de prestigiu din Gura Humorului, care se remarcă prin rezultatele foarte bune obţinute de elevii şcolii, prin colectivul de cadre didactice bine pregătit, și prin crearea unui climat optim demersului didactic adaptat particularităţilor de vârstă ale elevilor, interesului şi personalităţii acestora, valorificând potenţialul fiecărui elev în scopul formării unei personalităţi integre.

⹂Despre mine, ca profesorˮ exercițiul de spargere a gheții ne-a invitat să reflectăm asupra misiunii noastre ca profesor, să realizăm că ceea ce știm să facem este să empatizăm cu elevii, să comunicăm cu ei, să ascultăm și să-i înțelegem; o misiune  care ne ajută să-i facem pe elevi să iubească școala, să-și depășească limitele și care ne face să fim mândri că suntem profesori.

Doamna consilier educativ  a subliniat faptul că învățarea există și în online, iar pentru școli, profesori, părinți și elevi înseamnă doar noi ferestre către educație. De asemenea, mutarea cursurilor în online încurajează elevii să aibă mai multă autonomie în învățare, folosindu-și la maxim creativitatea. Totodată, mutarea temporară a procesului de învățare în mediul online, poate susține ritmul învățării și poate crește încrederea elevilor în capacitățile și resursele proprii pentru a fi autodidacți (de altfel, învățarea continuă pe tot parcursul vieții adulte este guvernată de capacitatea de a fi autodidact).

Nu lipsesc nici dezavantajele care întregesc puzzle-ul vieții online. Printre acestea se menționează faptul că învățarea online este impersonală, spre deosebire de educația în clasă în care există o interacțiune față în față reală între elev și profesor. În plus, utilizarea internetului și a altor instrumente digitale au adăugat noi cerințe în viața profesorilor și au crescut dramatic gama de conținuturi și abilități pe care aceștia trebuie să le cunoască, crescând și volumul lor de muncă. 

Unul dintre avantajele menționate are fi confortul crescut datorat spațiului personal, atât poate pentru elev cât și pentru profesori. Se creează un mdiu unde nu mai există gălăgie, ira la nivel de management al clasei dinamica se schimbă  și părinții pot asigura cadrul potrivit pentru învățare. Acestuia i se adaugă faptul că elevii se bucură de mai mult timp de odihnă, nu trebuie să se mai trezească foarte de dimineață pentru a lua mijloace de transport în comun, se reduce din gradul de oboseală și  părinții pot monitoriza mult mai îndeaproape stilul alimentar pe care îl adoptă copiii.

Învățarea în mediul virtual implică trei componente importante: componenta tehnologică (echipamente tehnologice, instrumente digitale, platforme de învățare), componenta de formare (dobândirea/îmbunătățirea competențelor digitale și cea de, actul didactic personalizat și autonom cu aplicarea principiilor psihopedagogiei) și componenta de învățare modernă (adaptarea unor principii ale altor sisteme/modele: „flipped classroom”, învățare asincronă, social learning și gamificarea).

Adaptarea la predarea în mediul online încurajează profesorii să colaboreze între ei, împărtășindu-și materialele și practicile pedagogice mult mai ușor, la distanțe foarte mari. Sunt profesori care au predat cursuri online și care sunt mai familiarizați cu unele metode, iar mulți dintre aceștia își doresc să împartă din cunoștințele lor cu cei care au nevoie de sprijin.

Doamna inspector școlar pentru educație permanentă, prof. Tatiana Vântur,  a  conturat învățarea modernă a generației Z și a menționat faptul că deși totul pare greu, soluțiile n-au încetat să apară într-o perioadă de „avarie” care ne-a pus în situația de a acționa, de a găsi în timp scurt modalități de adaptare, de schimbare și de a împărtăși cu ceilalți experiențele noastre.

Pentru că școala online este o adevărată provocare, am primit invitația de a explora componentele învățării în mediul online și a tehnologiei digitale.

Platforma Classroom din Google Suite for Education și extensii Google Meet Google Meet, precum și beneficiile tabletei grafice și a Openboard-ului au fost  prezentate de către prof. Mihaela Negrea, iar  doamna Cristina Cobzuc, prof.înv. primar, ne-a familiarizat cu Padlet, Break-out rooms din Google Meet, prezentările Google-învățare sincronă, Google docs-ul interactiv și formularele Google folosite în evaluare.

Avantajele aplicațiilor Photostage, Wordwall, Videoant și oscrisoare.ro ne-au fost prezentate de prof. Loredana Popa și prof. Rusu Ionela. Domniile lor au subliniat aspectul practic și atractiv menționând că resursele web contribuie decisiv la schimbarea tipului de predare, dintr-un un model static într-unul dinamic, în care joculețe simple de potrivire a cuvintelor, puzzle-uri, quiz-uri și mai multe tipuri de aplicații pot susține într-un mod atractiv învățarea.

Exemplele de bune practici în mediul on-site și online au venit să completeze frumosul tablou al activităților care reprezintă școala Teodor Balan. Prof.înv. primar Sava Carmen, prof. înv. primar Țipău Elena, prof. Rotar Adrian, prof. Rusu Ionela, prof. Popa Loredana, prof. Zalețchi Georgiana ne-au prezentat activități deosebite desfășurate în perioada online, activități care au pus în valoare talentul copiilor, dorința  de comunicare, care au diminuat stersul și anxietatea și care le-a oferit o starea de bine.

Prof. Rusu Eugenia a subliniat nevoia adaptării cadrelor didactice, a elevilor și familiilor acestora și a definit învățărea în mediul virtual ca o ⹂școală altfelˮ; o școală care se caracterizează prin diversitate şi complexitate, o școală în care copiii îl văd pe profesor ca un Profesorman care trebuie să rezolve toate problemele, să găsescă răspuns la toate întrebările, să indentifice nevoile elevilor și să vină cu idei atractive și activități interesante, să transmite sentimentul de liniște dincolo de ecranul calculatorul sau a laptopu-lui încât și să le creeze o lume virtuală comfortabilă.

Feedback-ul unei experiențe de învățare

Evaluarea activității  a fost realizată cu ajutorul unui chestionar Mentimeter, cu ajutorul căruia colegii au apreciat activitatea ca fiind una deosebită, captivantă și utilă, oferind un adevărat mediu de învățare.

Doamna inspector a felicitat întreaga echipă a școlii Teodor Balan pentru munca, efortul și calitatea materialelor. Mai sus menționata aplicație oscrisoare.ro i-a oferit doamnei inspector posibilitatea de a le trimite colegilor o scrisoare online.

⹂Capacitatea de a învăța este un dar; abilitatea de a învăța este o pricepere; dorința de a învăța este o alegere.”(Brian Herbert)

Eugenia Rusu – coordonator al cercului CPPE, Gura Humorului

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s