Mână în mână – Împreună în Europa

Standard

Palmaresul de proiecte Erasmus+ al Liceului Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni, recompensat în 2019 cu titlul de „Școală Europeană”, s-a îmbogățit prin implementarea și coordonarea parteneriatului de schimb interșcolar „Hand to Hand – Together in Europe” („Mână în mână – Împreună în Europa”), acronim HHTE, număr de referință 2018-1-RO01-KA229-049337. Finanțat prin intermediul programului Erasmus+ al Uniunii Europene, acest proiect pentru susținerea schimbului de bune practici s-a derulat în perioada 1 septembrie 2018 – 31 octombrie 2020. Celelalte școli partenere în acest demers au fost Şehit Ali Aksoy Ortaokulu din Akhisar (Turcia), Agrupamento de Escolas de Samora Correia din Samora Correia (Portugalia), Rīgas 22. vidusskola din Riga (Letonia) și Istituto Comprensivo „Giovanni Pierluigi” Palestrina din Palestrina (Italia).

Proiectul și-a propus promovarea valorii sociale și educaționale a patrimoniului cultural european, având ca priorități secundare incluziunea socială și dobândirea de abilități și competențe. Obiectivele vizate prin activitățile organizate de către școlile partenere au fost promovarea diversității culturale și a dialogului intercultural, sprijinirea includerii elevilor expuși riscului de marginalizare, internaționalizarea curriculum-ului școlar pentru succesul școlar și educația pentru viață, îmbunătățirea comunicării în limba engleză ca limbă străină, precum și stimularea interesului pentru autodezvoltare într-o societate multiculturală.

Liceul Tehnologic „M. Eminescu” Dumbrăveni

Grupul țintă al proiectului a fost reprezentat de elevi cu vârste între 12 și 15 ani, care au avut posibilitatea să participe la vizite de schimb și la activități organizate la nivel de școală, grupați în cinci cluburi: „Lumea magică a basmelor”, „Suntem noi! – cântece și dansuri”, „Șoapta trecutului construiește viitorul”, „Minunile naturii” și „Patrimoniul artistic”. Munca lor a vizat domenii diverse ale patrimoniului cultural: literatură, teatru, muzică, istorie, geografie, folclor, artă naţională, dar și ecologie, ştiinţe ale naturii, voluntariat, sport și TIC.

Deschiderea oficială a proiectului a fost realizată prin intermediul reuniunii transnaționale găzduită de Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni în perioada 26-28 noiembrie 2018, la care au participat în special coordonatori și membri ai echipelor manageriale din școlile partenere. Participanții au discutat și au adoptat forma finală a documentelor necesare pentru buna implementare a proiectului și au discutat despre strategiile și metodele de lucru, distribuirea sarcinilor și responsabilităților în rândul partenerilor, organizarea activităților transnaționale și a celor la nivelul școlii, precum și chestiuni financiare. Reuniunea transnațională a reprezentat o oportunitate importantă pentru interacțiunea directă între partenerii din cele cinci școli implicate, punându-se astfel bazele unei colaborări strânse și a schimbului fructuos de bune practici.

În perioada 25 februarie – 1 martie 2019, elevi și profesori implicați în proiectul „Hand to Hand – Together in Europe” s-au reunit pentru prima dată în cadrul primului schimb de grupuri de elevi pe termen scurt găzduit de școala parteneră Agrupamento de Escolas de Samora Correia din Samora Correia (Portugalia). Vizita de schimb a fost dedicată clubului „Minunile naturii”, iar fiecare echipă de elevi a pregătit prezentări despre activități care contribuie la protecția mediului, importanța conservării patrimoniului natural, evenimente culturale și turistice ce promovează patrimoniul natural, precum și despre activitățile desfășurate în cadrul clubului până în luna februarie 2019.  Programul a inclus de asemenea ateliere de lucru, jocuri pentru dinamica grupului, activități în aer liber, o vânătoare de comori, un concurs pentru alegerea logoului proiectului și excursii educaționale la obiective turistice din zonă, cum ar fi Mănăstirea Jerónimos, Monumentul Descoperirilor și Muzeul Naţional al Trăsurilor din Lisabona. În timpul vizitei de schimb în Portugalia, toți participanții s-au familiarizat cu patrimoniul natural și cultural din toate țările partenere, și-au dezvoltat cunoștințele de limbă engleză și au conștientizat necesitatea protejării mediul înconjurător și promovării turismului cultural.

În perioada 13 – 17 mai 2019 s-a derulat cel de-al doilea schimb de grupuri de elevi pe termen scurt al proiectului, care a fost găzduit de școala parteneră Şehit Ali Aksoy Ortaokulu din Akhisar (Turcia) și a fost dedicat clubului „Patrimoniul artistic”. Elevii participanți au prezentat materiale interesante despre folclorul național, bucătăria tradițională, evenimente culturale și turistice ce promovează patrimoniul cultural, precum și despre activitățile desfășurate în cadrul clubului până în luna mai 2019. De asemenea, fiecare echipă de elevi a interpretat o scenetă sau un dans prin care a recreat un ritual ancestral și a gătit o rețetă tradițională pentru toți participanții, o activitate ce a reprezentat un adevărat periplu culinar. Programul a inclus de asemenea ateliere de lucru pe tema meșteșugurilor tradiționale turcești, activități pentru dinamica grupului, sporturi, jocuri și dansuri și excursii educaționale în numeroase locuri uimitoare, cum ar fi orașele antice Hierapolis și Efes, Casa Fecioarei Maria și terasele albe de travertin de la Pamukkale. În timpul vizitei de schimb în Turcia, toți participanții s-au familiarizat cu patrimoniul artistic, folcloric și cultural din toate țările partenere, și-au dezvoltat cunoștințele de limbă engleză și și-au format o atitudine de toleranță și respect reciproc.

Derulat într-o zonă încărcată de istorie din apropierea Romei, al treilea schimb de grupuri de elevi pe termen scurt din cadrul proiectul „Hand to Hand – Together in Europe” a reprezentat o adevărată călătorie în timp pentru participanți. Găzduită de școala parteneră Istituto Comprensivo „Giovanni Pierluigi” Palestrina din Palestrina (Italia) în perioada 25 – 29 noiembrie 2019, această activitate transnațională a fost dedicată clubului „Șoapta trecutului construiește viitorul” și a avut ca temă familiarizarea cu patrimoniul istoric din țările partenere. Elevii din fiecare echipă națională au prezentat activitățile derulate până în acel moment în cadrul clubului la nivel de școală, precum și trei materiale informative legate de monumente istorice importante, festivaluri care promovează patrimoniul istoric și respectiv evenimente istorice marcante. Programul vizitei de schimb a mai cuprins realizarea unor fresce în stil renascentist, preparea biscuiților tradiționali numiți „giglietti” și participarea la jocuri sportive, toate aceste activități contribuind la consolidarea relațiilor de prietenie între elevi. Excursiile educaționale organizate de școala gazdă au oferit participanților oportunitatea de a face interesante incursiuni în istoria antică și renascentistă. Printre impresionantele obiective turistice vizitate s-au numărat Villa d’Este și Villa Adriana din orașul Tivoli, Colosseumul, Piața Veneția, Columna lui Traian și Panteonul din Cetatea Eternă.

Cântecele, dansurile și tradițiile au fost reperele celui de-al patrulea schimb de grupuri de elevi pe termen scurt, care le-a permis participanților să se familiarizeze cu patrimoniul muzical și cultural din toate țările partenere. Vizita de schimb a fost găzduit de școala parteneră Rīgas 22. vidusskola din Riga (Letonia) între 17 și 21 februarie 2020 și a fost dedicat clubului „Suntem noi! – cântece și dansuri”. Fiecare echipă de elevi a prezentat materiale interesante despre activitățile desfășurate în cadrul clubului, despre evenimente ce promovează patrimoniul muzical și despre costume populare și de asemenea a interpretat un cântec și un dans tradițional. Toți elevii participanți au lucrat în echipe transnaționale la pregătirea și prezentarea unor momente artistice comune, ce au inclus o îmbinare de teatru, muzică și dans. Programul vizitei de schimb a mai cuprins multe activități interactive, cum ar fi decorarea unor tricouri prin tehnica imprimării serigrafice, experimentarea stilului de viață al cavalerilor teutoni recreat în castelul din orașul Cesis, familiarizarea cu numeroase instrumente muzicale tradiționale și învățarea unui dans popular leton. De asemenea, toți participanții au admirat clădirile impresionante din centrul vechi al orașului Riga, zonă inclusă pe Lista Patrimoniului Mondial UNESCO. 

Cel de-al cincilea schimb de grupuri de elevi pe termen scurt din cadrul proiectului „Hand to Hand – Together in Europe” a fost unul special din două motive: a fost ultima activitate transnațională cu implicarea elevilor și a fost organizat online din cauza pandemiei de COVID-19. Această mobilitate neconvențională a avut loc între 6 și 10 octombrie 2020 și a fost găzduită de către școala coordonatoare Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni, fiind dedicată clubului „Lumea magică a basmelor”. Printre cele mai antrenante activități s-au numărat: recitarea de poezii în limbile materne ale proiectului și editarea materialelor cu Windows Movie Maker, prezentarea de dramatizări după basme din fiecare țară parteneră, prezentarea de momente artistice pentru spectacolul online „Creativitate în Europa”, jocuri Kahoot pe tema patrimoniului cultural și a basmelor, crearea unor nori de cuvinte pe site-ul Mentimeter, scrierea de mesaje către prieteni dragi din proiect, flashmob pe melodia „Jerusalema” și interpretarea imnului proiectului. Programul a mai inclus și alte activități educaționale, cum ar fi: prezentarea unor filmulețe despre activitățile realizate de-a lungul timpului în cadrul cluburilor „Lumea magică a basmelor”, crearea unui material despre basmele din țările partenere pe platforma Padlet, prezentarea de materiale despre evenimente culturale și literare din țările partenere, prezentarea unei expoziții photovoice pe tema „Micul prinț” sau a unui tur virtual prin bibliotecile din școlile partenere, vizionarea și discutarea filmulețului de animație „Fantasticele cărți zburătoare ale d-ului Morris Lessmore”. În ciuda distanței și a dificultăților tehnice, această activitate transnațională a oferit tuturor participanților șansa de a se familiariza cu patrimoniul literar din toate țările partenere și de a păși în lumea minunată a cărților, permițând tuturor elevilor să comunice și să se împrietenească.

Elevii implicați în proiect au desfășurat de asemenea numeroase activități interesante la nivelul școlii. Împărțiți în cluburi și coordonați de către un cadru didactic, ei s-au documentat pe teme legate de patrimoniul literar, muzical, folcloric, artistic, istoric sau natural și au creat numeroase produse în format PowerPoint, PDF sau video. Copiii au mai fost antrenați în activități aplicative, practice și interactive, prin care și-au îmbunătățit abilitățile de viață și și-au dezvoltat talentul artistic. Elevii din toate cluburile s-au implicat în activități caritable și au împărtășit mereu colegilor din școală informații noi și abilități dobândite în cadrul proiectului.

Prin activitățile derulate și produsele create, parteneriatul de schimb interșcolar „Hand to Hand – Together in Europe” a reușit să promoveze importanța cunoașterii, conservării și valorizării patrimoniului cultural, a condus la îmbunătățirea competențelor tuturor participanților și a adus avantaje și beneficii atât elevilor și profesorilor implicați în proiect, cât și întregii comunități școlare și locale. Fiecare participant direct sau indirect s-a convins de veridicitatea motto-ului „Erasmus+ schimbă vieți, deschide minți!”.

Prof. Niculina Pintilii

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s