Competențe pentru mâine – meseriile viitorului (III)

Standard

„Cum putea Școala Gimnazială Preutești să sărbătorească mai frumos un an de la deschiderea localului renovat, dacă nu printr-o activitate care a demonstrat ceea ce se petrece în această unitate de învățământ?

Preutești 1La activitatea de vineri, 15 noiembrie 2019, activitate metodică a coordonatorilor de proiecte și programe educative din zona Fălticeni, „Competențe pentru mâine – meseriile viitorului” au participat membri ai marii familii a școlii: primarul Ion Vasiliu, inspectorul Petru Crăciun, mentorul și sprijinul nostru din ultimii ani, Anca Diana Maftei Păvălucă, manager proiectul A.M.I.C., cea care a pus umăr și suflet în dezvoltarea comunității Preutești, prof. dr. Mihaela Jarcău, coordonator de cerc pe zona Fălticeni.” (prof. Florea Roxana)

Pentru a clădi un viitor este necesar să ne cunoaștem trecutul și să înțelegem prezentul. Viitorul se află în această școală!

Participanții au asistat la trei activități demonstrative: „Meseriile trecutului – Din trecut spre viitor”, „Meseriile prezentului – Din prezent spre viitor” și „Meseriile viitorului – Competențe pentru mâine”, oferind posibilitatea elevilor să descopere competențele necesare într-o societate mereu în schimbare: comunicare, colaborare, creativitate, gândire critică, adaptabilitate, flexibilitate, autonomie, competențe digitale.

 

Activitățile au oscilat între „azi” și „mâine”:„Voki” a deschis lecția despre meseriile de ieri, „Mentimeter” (o aplicație care îți permite să interacționezi cu un grup țintă în timp real) i-a ajutat pe elevi să recunoască meserii din trecut, iar prin intermediul aplicației Kahoot (o aplicație digitalizată care conferă elvilor posibilitatea de a fi activi, autonomi) s-au recunoscut ocupațiile și meseriile din trecut. Împreună cu „powerpoint” (deja mult prea cunoscut) elevii au dovedit asistenței necesitatea competențelor digitale în perioada actuală, îndrumați de prof. Schiopoaia Neculai, directorul școlii.

preutești 26Invitația profesoarei Mihaela Jolobai la călătoria în profesiile prezentului a accentuat pe investiția în noi înșine „Investește în tine, în ceea ce faci cu plăcere. Acționând astfel, nu vei munci în nici o zi ci vei fi TU creatorul vieții care ți-o dorești!” Termenii cheie meserie, profesie, ocupaţie, funcție i-au ajutat pe elevi să viseze „Mi-aș dori să fiu…” Grupul ariștilor, grupul medicilor și al informaticienilor au analizat condiţiile de muncă; responsabilităţile locului de muncă; deprinderile şi aptitudinile necesare; studiile minime impuse şi ce şcoli trebuie urmate; limite posibile de câştig şi alte avantaje; posibilităţile de angajare în ţară şi în străinătate; oportunităţile de ascensiune în carieră. Aplicația Kahoot a fost din nou prezentă oferind posibilitatea elevilor să aleagă între adevărat/fals, iar prin intermediul unui chestionar elevii au cumpănit între aspirație și împlinire, susținuți și de „hexagonul intereselor”.

Preutești 19„Viitorul lumii se ascunde în ochii copilului care o descoperă.” (Marius Torok), a fost laimotivul activităților coordonate de prof. Gabriela Dumbrăvanu și prof. înv. primar Roxana Florea care au făcut o incursiune în viitorul meseriilor. Din nou kahoot, dar și programarea robotului ozobot. „Orice îti poți imagina este real” (Pablo Picasso), iar elevii și-au imaginat viitorul sprijiniți de „Noua Generație” în care este ilustrat un oraș al viitorului. Ozi, un ozobot s-a  deplasat pe o machetă conform codurilor marcate, după o programare prealabilă, concluzionând că au făcut primul pas în viitor, „programatorul fiind un creator de universuri”. Viitorului îi sunt necesari oameni de viitor. (Vasile Ghica) acestora fiindu-le necesare și competențele identificate în grupurile de lucru: patru competențe importante: comunicare, colaborare, creativitate, gândire critică.

 

Workshopul „Profesorul viitorului – competențe pentru mâine” a avut scopul de a conștientiza nevoia dezvoltării competențelor digitale cadrelor didactice prin aplicarea unor metode și aplicații moderne: Kahoot,  Plickers, Mentimeter.

Picture1„De ce să fii coordonator de proiecte și programe educative?” a fost provocarea zilei, provocare lansată de consilierul educativ prof. Roxana Florea.  Nu pentru a-ți consuma timpul, pentru a-ți umple nopțile, nu doar pentru a pune în valoare ideile, nu pentru a-i agasa pe ceilalți colegi solicitându-le ecourile illustrate ale propriilor activități, nu pentru că-ți plac rapoartele și informările, nu pentru a petrece mai mult timp la școală, nu pentru că ești „plătit”. Răspunsurile s-au referit la apartenența la o echipă minunată de la școală, la bucuria de a-ți cunoaște colegii, la faptul că școala îți oferă posibilități infinite pentru amintiri frumoase, pentru că educația este importantă, pentru că „Omul nu e niciodată atât de mare ca atunci când se lasă în genunchi să ajute un copil”(Pitagora), pentru că e important să previi, să informezi, să formezi, pentru că înveți să zbori și tu împreună cu elevii tăi, pentru că învățăm să ne relaxăm, să fim creativi și în Școala altfel, pentru că-i învățăm pe copii să iubească natura, frumosul, binele, adevărul și mai ales pe semeni, pentru că ești parte din comunitate, pentru că înveți „Prietenia pe o…sfoară”, citind, pentru că ne bucurăm împreună, pentru că te dezvolți, pentru că ești sprijinit, pentru că ai șansa să cunoști oameni minunați, pentru că își pasă și ai șansa să dăruiești.

Preutești 27Evaluarea a avut ingredientele viitorului (aplicația kahoot) și a identificat atributele unei activități valoroase: colaborare, originalitate, competență, inovare, profesionalism, dinamism, lucru în echipă.

„Opiniile elevilor noștri despre școala și profesorul de mâine au fost momentul declanșator al atelierului cu invitații, în care aceștia din urmă au conștientizat importanța dezvoltării competențelor digitale în activitatea didactică, au aplicat și și-au însușit metode moderne, care nu necesită neapărat dotări precum table interactive, tablete individuale, ci doar un calculator și multă pasiune pentru cea mai frumoasă meserie din lume”, a spus prof. Florea Roxana, coordonatorul unei activități metodice organizată impecabil.

„Oamenii sfințesc locul” – este una dintre concluzii, o alta poate fi „Devii bogat dăruind” după cum și legea atracției e valabilă conform căreia oamenii de același calibru se adună!

Felcitări, tuturor celor care au însuflețit cu spiritul lor o școală pentru mâine!

Tatiana Vîntur – I.Ș.J. Suceava

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s