Competențe pentru mâine – meseriile viitorului (I)

Standard

Școala Gimnazială Crucea a găzduit activitatea metodică a coordonatorilor de proiecte și programe educative, din zona Vatra Dornei, cu tema „Competențe pentru mâine  -meseriile viitorului”.

„Se spune despre comuna Crucea că, la început, ținutul localității era cunoscut ca „satul de pe pârâul pustiu”. Prima menţiune documentară despre aceste locuri o găsim într-un act de danie al domnului Moldovei Ştefan cel Mare la 1488, prin care, aceste ţinuturi sunt donate ctitoriei sale de lângă Humor și anume Mânăstirea Voroneţ. În aceste locuri era pe vremea domnitorului Ștefan cel Mare, o moşie „pustiită” şi se spune că nişte călugări sihaştri din Slatina Bucovinei au poposit aici şi au făcut un bordei străjuit de o cruce mare din lemn de brad, pe malul unui „pârâu pustiu” care izvora de sub Muntele Tarniţa.

1După o vreme, călugării sihaştri s-au retras la Slatina, dar bordeiul şi crucea mare de brad au rămas ca semn al şederii lor. Haiducii care sălăşluiau prin pădurile din jur au descoperit bordeiul şi au socotit locul numai bun pentru a se întâlni, numindu-l în mai multe feluri: ,,pârâul cu cruce”, ,,la cruce” sau ,,la crucea pârâului”, a spus directorul unității, prof. Mirela Bontea, în prezentarea școlii.

Primiți cu pâine și sare, participanții au fost parte a activității demonstrative „Opțiuni de carieră”, desfășurat la clasa a VII-a. Work-shop-ul interactiv, format din grupe mixte, elevii clasei și profesorii prezenți la activitate, au participat intens și activ în rezolvarea sarcinilor de lucru  pentru a  atinge obiectivele operaționale propuse.

2Împărțirea elevilor pe grupe a fost aleatorie; acestea au fost completate prin tragere la sorți cu profesori din auditoriu. Fiecare sarcină de lucru a venit ca o provocare pe care elevii au rezolvat-o cu succes. Echipele formate au ales cuvinte legate de carieră pentru a forma un „word-cloud”, au identificat simboluri pentru fiecare tip de interes ales din „hexagonul intereselor” (realist, investigativ, artistic, social, întreprinzător, convențional), au prezentat meserii atractive și neatractive în prezent, au dezbătut afirmațiile primite despre ocupațiile pe care le pot alege fetele sau băieții, au identificat însușirile care sunt vizibile pentru ceilalți și însușiri care nu sunt observate de ceilalți. Produsele obținute „tricourile însușirilor vizibile și invizibile” au fost expuse pe ață, în clasă.

75561550_797342134031894_3765500259078242304_nOcupațiile viitorului au fost prezentate colegilor de fiecare grupă în parte referindu-se la domeniul de activitate, aptitudini, pregătire profesională. Pentru evaluarea activității fiecare participant a fost rugat să aleagă un adjectiv, dintre cele alese fiind: atractivă, utilă, interesantă, dinamică, firească, organizată, structurată, emoționantă,

Masa rotundă a fost structurată pe componentele: Care este profilul angajatului în prezent? Ce competențe are? Ce așteptări are angajatorul? Cine este responsabil de orientarea în carieră a elevilor? Poate dirigintele să îl îndrume corect? În ce măsură?Care sunt competențele utile pentru mâine pe care elevii ar trebui să le dețină? Care este rolul consilierului educativ/școlar în domeniul orientării școlare și profesionale? Cum vedeți ocupația/profesia dumneavoastră în viitor?

Au participat reprezentanți ai Ocolului Silvic Crucea – șef de ocol ing. Gavril Ilișoi, reprezentant al C.N.U Crucea -jurist Daniliuc Monica, consilierul local prof. pentru învățământul primar Droancă Nicoleta, inspector școlar prof. Tatiana Vîntur, inspector școlar prof. Beatrice Filipiuc, directorul școlii prof. Bontea Mirela și consilierii educativi prezenți.

„Calitățile evaluate de angajator, indiferent de perioada angajării, sunt:adaptare la schimbare, loialitate, sinceritate, empatie, toleranță, capacitatea de planificare a sarcinilor, inițiativă în realizarea sarcinilor, orientare pe progre, conștiinciozitate, respect față de colegi, abilități decizionale, capacitate de a dobândi cu ușurință noi deprinderi”, a spus inspector școlar prof. Tatiana Vîntur.

75625285_1301821323338171_3929144294081822720_nCoordonatorul cercului pedagogic, prof. Corina Atofanei a făcut o comparație între abilitățile„top 10” considerate a fi prioritare în 2015 și 2020. Societatea în schimbare reclamă noi competențe necesare tinerilor: rezolvarea unor probleme, gândirea critică, creativitatea, managementul resurselor umane, coordonare, inteligență emoțională, luarea deciziilor, negociere, flexibilitate.

Odată cu schimbările din societate din ultimele decenii s-a pus şi problema unei schimbări de paradigmă în zona educaţiei, mutându-se accentul de pe transmiterea cunoștințelor pe formarea de competenţe. Peste tot pe glob, societatea s-a schimbat profund în ultimele decenii. Apariţia tehnologiei informaţiei a generat modificări în economie, în societate și implicit în mediul educațional. Combinaţia de deprinderi, cunoştinţe, aptitudini şi atitudini şi includ disponibilitatea de a învăţa, aceasta fiind completată cu „a şti cum” să înveți.

Adulții, partenerii educaționali, familia, școala, prin corpul profesoral și elevii, au datoria de a le oferi tinerilor setul de informații necesare orientării în carieră, de a organiza activități de consiliere vocațională astfel încât aceștia să-și identifice aptitudinile dominante care, alături de valorile personale, credințele și caracteristicile de personalitate, să-i ajute să pună în balanță „a vrea” și „a putea” într-o orientare în carieră realistă, ancorată în realitățile societății.

„Cel mai bun mod de a prezice viitorul este de a-l construi”. (Abraham Lincoln)

Prof. Tatiana Vîntur – inspector școlar, I.Ș.J. Suceava

Prof. Roxana Apetroae – coordonator de proiecte și programe educative

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s