Managementul proiectelor și programelor educative

Standard

Fără şcoală să nu aştepte nimeni nici părinţi buni, nici fii buni, nici slujbaşi buni, nici cetăţeni buni şi, prin urmare, nici stat bine organizat, bine cârmuit şi păstorit.” Ion Heliade Rădulescu

20190205_121420Dezideratele majore ale educaţiei formale şi nonformale presupun formarea sistematică şi organizată a competențelor din diferite domenii de interes pentru activitățile educative școlare și extrașcolare: cultural, artistic, tehnic, ştiinţific, sportiv, a noilor educații. Aceste coordonate se pot realiza prin intermediul managementului de proiect, prin desfășurarea proiectelor şi programelor educative, managementul acestora fiind un domeniu relativ nou şi insuficient cunoscut de către profesori, diriginţi, consilieri educativi, manageri.

Îmbunătățirea managementului de proiect este o necesitate, proiectele fiind de fapt soluții pentru diferite probleme (nevoi) identificate la nivel personal, organizațional sau comunitar. Identificarea corectă a acestor probleme este punctul de plecare pentru realizarea unui proiect bun și totodată îi determină pe aplicanți să propună soluții creative, necesare și specifice organizației.

Din aceste considerente 25 de coordonatori de proiecte și programe educative școlare și extrașcolare (consilieri educativi), debutanți (0-2 ani), au participat la cursul de formare „Managementul proiectelor și programelor educative”, din oferta Casei Corpului Didactic „George Tofan” Suceava, având scopul de a-i familiariza pe cursanți cu domeniile specifice activităților educative din perspectiva scrierii, proiectării, planificării, implementării, evaluării, monitorizării și diseminării acestora.

S-au parcurs parcurs unitățile de conținut: Educația permanentă – educație formală, nonformală, informală; Școala – organizație care învață; Coordonatorul de proiecte și programe educative (CPPE) – liderul activităților educative; Proiecte – management de proiect; Portofoliul CPPE.

Oferta educațională extrașcolară – piesă a portofoliului cursanților – particularizează componente ale domeniului (vast) de activitate coordonat de către aceștia: comisia metodică a diriginților, comisia de la nivel primar/preșcolar, consiliul reprezentativ al părinților/asociații ale părinților, consiliul elevilor, consilierul școlar, parteneri guvernametali/nonguvernamentali.

20190206_150950Participanții au propus un „next level” pentru învățarea permanentă necesară pe tot parcursul vieții, învățarea permanentă fiind o componetă necesară pentru atributele unui lider educațional: Învaţă să conduci corabia şi vei şti mânui vântul!

Lucrul în echipă, delegarea sarcinilor, rolurile unui lider (roluri de formare și menținere a grupului, roluri de stabilire a sarcinilor, roluri individuale), instrumente coerente și indicatorii cantitativi și calitativi sunt ingredientele optimismului participanților pentru a motiva, implica, colabora în viitoarele proiecte/ activități de învățare formală, nonformală, informală.

„Țintește spre lună, chiar dacă nu reușești vei fi printre stele!” (Les Brown) -motto-ul educației permanente – IȘJ Suceava.

Tatiana Vîntur – formator

Inspector școlar pentru educație permanentă, I.Ș.J. Suceava

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s