Valori naționale, valori culturale, valori morale (V)

Standard

Școala Gimnazială Stulpicani a găzduit pe 7 decembrie 2018 întâlnirea coordonatorilor de programe și proiecte educative din zona Gura Humorului cu tema „Valori naționale, valori culturale, valori morale”. Activitatea face parte din oferta metodică a I.Ș.J. Suceava – educație permanentă, coordonator insp. școlar Tatiana Vîntur.

47578246_728831487475679_1911977023358631936_nAmplul program a debutat cu o masă rotundă „Valori naționale – instituții și valori românești ai cărei protagoniști au fost directorul școlii, primarul și viceprimarul comunității, preotul satului, reprezentantul ocolului silvic, profesorul de limba și literatura română, alături de coordonatorii de proiecte și programe educative ai școlilor humorene.

48064384_333015170868433_2210039305500360704_nDirectorul școlii, prof. Zamcu Mihăiță Ciprian, a realizat un „Arc peste timp” accentuând faptul că „Singure valorile culturale justifică existența și misiunea unui popor.” (Mircea Eliade) „Tradiţia învăţământului în comuna Stulpicani este întinsă pe parcursul unui secol şi jumătate. Primele demersuri datează de pe la 1825 când parohia Stulpicani este vizitată de protopopul Grigore Colţa, care în raportul întocmit cu această ocazie arată că învăţământul se făcea sub forma catehizaţiei în tinda bisercii. Raportul se încheia cu recomandarea că este necesară o şcoală pentru cei 199 copii din Stulpicani dar şi pentru cei din satele vecine: Gemenea, Negrileasa, Plutoniţa și Ostra.” Peste un secol de școală la Stulpicani a însemnat înfiinţarea şcolii la Stulpicani la 4 decembrie 1879, construcția unei clădiri din lemn în anul 1893, cu 4 săli de clasă, cancelarie şi locuinţa  directorului, clădire care a ars în toamna anului 1944, reluarea cursurilor în aprilie 1945 și un spațiu propriu în 1950 (la parterul fostei Judecătorii). În arcul peste timp au fost amintiți cei care au aplicat spusele lui I.H. Rădulescu „Fără ȘCOALĂ să nu aștepte nimeni nici părinți buni, nici fii buni și prin urmare, nici stat bine organizat și bine cârmuit și păstorit”: 1879 Țurcanu Amphilochiul, 1888 Ignatz Schmid, 1907-1919  Emilian Vasilovici, 1919-1937 Buliga Vasile, 1937-1940 Trifan Chiș,1944-1949 Onciu Vasile,1949-1952 Tănase Nicolae, 1952-1964 Filip Gheorghe, 1964-1965 Filip Lucia, 1965-1971 Tolocariu Constantin, 1971-1974 Roznovan Octavian, 1974-1976 Logigan Constantin, 1976-1984 47680100_541397506326864_3701787790791409664_nNeagu Nicolae, 1984-1989 Balahură Toader 1971-1972, 1989-2014 Neagu Nicolae.

Daniela Ștefănescu, psiholog principal DGASPC Suceava, psiholog clinician la Fundația TAR, colaborator al școlii, a evidențiat sistemul de valori naționale în centrul căruia este OMUL. „Oricine devine personalitate nu în cadrul unui spaţiu şi timp abstracte, ci în cadrul unui spaţiu geografic delimitat: casa părintească, curtea, localitatea, ţara, planeta Terra. Activitatea de cultivare a personalităţii se realizează într-o anumită epocă istorică, secol, deceniu, an, lună, săptămană, zi, oră, clipă. Valorile puse în circuitul educaţional nu sunt nici ele abstracte, ci sunt obiectivate în formă de idei, scopuri, concepte, atitudini, competenţe, care fac posibilă formarea şi perfecţionarea unui cadru existenţial concret, a unei fiinţe umane concrete. Școala este rolul prioritar al societăţii, care participă ca un element cheie în dezvoltarea identităţii naţionale. Prin sistemul de instruire și educație se dezvoltă spiritul naţional cu accent pe identitatea naţională.

47317967_2354637081431144_9222331404933660672_n„Valori creştine şi valori româneşti” au fost însuflețite de preot dr. Iulian Ghețu care a spus printre altele: „Educaţia copiilor în familie necesită multă dragoste, dăruire de sine şi jertfă, fiind o lucrare mai însemnată decât naşterea trupească a acestora. Familia creştină, binecuvântată cu naşterea de prunci, pregăteşte în sânul ei viitorul întregii lumi, prin sădirea în inimile curate ale copiilor a credinţei în Dumnezeu, a luminii vieţii curate şi a faptelor bune. Creşterea sănătoasă a copiilor trebuie să se întemeieze pe iubire, dialog şi ajutor. De la părinţii lor copiii trebuie să înveţe să dăruiască mai mult decât să primească, să asculte şi să ajute pe alţii. De aceea, cea mai de seamă moştenire pe care o pot lăsa părinţii copiilor este credinţa în Dumnezeu şi iubirea de aproapele.”

 

Valorile naturale ale comunității au fost prezentate de reprezentantul Ocolului Silvic Stulpicani care a precizat că din 2011 eforturile depuse de Ocolul Silvic Stulpicani alături de alte instituții s-au finalizat cu includerea Codrilor Seculari Slătioara în Patriomoniu UNESCO, față de care generațiile actuale și viitoare au o mare responsabilitate.

 

„Parteneriatul în promovarea și dezvoltarea valorilor locale” a fost prezentat de primarul  ing. Vasile Zamcu subliniind „dorința de a sprijini desfășurarea în condiții bune a procesului de învățământ, a unor activități extrașcolare și a unor acțiuni menite să-i facă pe elevi să iubească aceste locuri, pe oamenii de aici, învățătura, dar și să facă față provocărilor unei societăți dinamice, în  continuă transformare.”

48169775_568587763592206_3293530138326597632_nProf. Elena Mateescu  a  spus subliniat necesitatea de a „consolida în rândul tinerilor a conștiinței identitare, spre cultivarea binelui și a frumosului în toate domeniile în care vor fi integrați. Sistemul de valori naționale în contextul celor internaționale are în centrul său o valoare inestimabilă: Omul. Este, așa cum ne dorim cu toții și cum școala acționează prin întregul său potențial, omul educat, implicat, responsabil, omul cultivat, în măsură să identifice, să creeze, să promoveze, să dezvolte mereu valori.”

 

Incursiunea ilustrată în proiectele școlii prilejuite de centenarul unirii sau de alte evenimente naționale sau locale, workshop-ul „Valori familiale – abordare comparativă a familiei tradiționale și contemporane românești’’, proiectul „SUFLET ROMÂNESC, valori autentice în an centenar”, coord.prof. Sorina Oblezniuc, secvențele de lecții ,,Valorile care îmi ghidează viața’’, dirginte prof. Aldea Mihaela și ,,1 Decembrie, Ziua Națională a României’’ prof.înv. primar Silvia Popa, incursiunea în proiectele școlii au completat o experiență de învățare permanentă, densă, creativă, muncită cu responsabilitate de un colectiv ce a ilustrat munca în echipă, armonia, coeziunea și năzuința de a cultiva autenticitatea și cinstirea memoriei înaintașilor.

48377692_1985501038199882_1648535089610489856_nCoordonatorul de proiecte și programe educative, prof. Mariana Mihalciuc,  a ținut „Jurnalul activităților” – un instrument de lucru ce adună în paginile sale bunele practici în concordanță cu tema activității metodice, dăruit tuturor participanților, a adunat în …„cutia cu valori” reflecțiile participanților, a împărțit dulci răvașe -inivitație la lectură și a împodobit „bradul feedback” cu globuri ce au exprimat concluziile unei zile… valoroase. Altfel spus a coordonat cu măiestrie o activitate metodică creativă, inovativă și aplicată.

48269350_347525796037619_2490027952943661056_nFelicitări colectivului de oameni ai școlii, aflați în armonie, din toate structurile comunei Stulpicani, pentru contribuția și valoarea dată activității metodice, pentru autenticitate, tradiție și modernitate, pentru muncă, pasiune și dăruire!

Prof. Tatiana Vîntur – inspector școlar I.Ș.J. Suceava

 

 

 

 

 

 

 

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s