Două decenii de educație pentru mediu sub Steagul Verde

Standard

„Într-o lume în care resurselor naturale se diminuează, avem nevoie generaţii capabile să rezolve problemele de mediu. Credem că educaţia de succes pentru viitor va fi una ecologică, de cooperare şi civicǎ. Calitatea mediului reprezintǎ un parteneriat între şcoală şi comunitatea locală, pentru atingerea obiectivelor comune de mediu şi dezvoltarea conştiinţei sociale şi ecologice a cetăţenilor, în scopul creării unei societăţi mai durabile.”(viziunea Centrului Carpato Danubian de Geoecologie)

42773815_1502050039896582_407090340483301376_n.jpgEducația pentru viitor are nevoie de componenta educației pentru mediu, deziderat subliniat în cadrul Seminarului național „Parteneriat în educația pentru mediu”, ediția a XX-a, desfășurat la București, pe 29 septembrie 2018, în cadrul comunității de voluntari ai mediului – reprezentanți ai autorităților, specialiști, coordonatori ai programelor internaționale și proiectelor educaționale.

Albert Einstein spunea că „nu putem rezolva problemele de mâine folosind metodele de astăzi” așa încât bunele practici, beneficiile și efectele acțiunilor desfășurate de la ediția precedentă în programe internaționale, naționale și locale au evidențiat modalități de strategie globală pentru „Cultivarea valorilor naționale în educația pentru mediu” (tema ediției a XX-a a seminarului) și de acțiune locală pentru promovarea educației pentru mediu a adulților prin intermediul copiilor, tinerilor.

Specialişti şi practicieni din domeniul educaţional au avut posibilitatea să împărtăşească experienţe referitoare la dezvoltarea abilităţilor practice şi dobândirea competenţelor privind implementarea programelor CCDG şi a rezultatelor obţinute de către cei care promovează acest tip de educaţie.

42819675_345477956025753_1666546485937831936_nInvitatul de onoare, președintele Fundației de Educație pentru Mediu (FEE) Lesley Jones, a subliniat necesitatea schimbării de atitudine față de mediu, „prin educație FEE crede în puterea schimbării, fiind un dar pe care îl putem oferi generațiilor viitoare, moștenirea cea mai valoroasă pe care o putem lăsa în urma noastră, pentru a crea o lume a oamenilor educați și conștienți de importanța mediului înconjurător, cu o atitudine durabilă în societate.”

„În educația pentru mediu nu există modele universal valabile.  Educația pentru mediu, asociată cu respectul individului, ecocetățean pentru echilibrul naturii, reia în fapt obiectivele educației pentru dezvoltare durabilă și se adresează tuturor categoriilor de vârstă și se impune ca un proces continuu în care fiecare să înțeleagă starea mediului și să fie capabil să găsească soluții cu acțiune locală și proiecție globală” a spus în alocuțiunea sa prof. univ. dr. Maria Pătroescu, Universitatea București.

Doamna Mădălina Cozma, Project Manager la Direcția de Accesare Fonduri Externe, Ministerul Mediului a prezentat celor 300 de participanți Programul LIFE ȋn România.

42761308_330375027770360_6436045683177816064_n.jpgProf. dr. Dana Constantin, Facultatea de Geografie, Universitatea București, coordonator al Cercului Științific Studențesc de Climatologie și Protecția Mediului Aerian a prezentat efectul schimbărilor climatice asupra mediului, iar Elena Dinu, doctorand la Universitatea din Galaţi  a subliniat necesitatea conștientizării risipei de alimente,  aceasta fiind „una dintre marile probleme ale lumii moderne în țările dezvoltate care poate fi redusă cu până la 60% prin educație și tehnologie” și a exemplificat modalități de acțiune: campanii de informare și conștientizare adresate publicului larg, inițierea unor proiecte în mediul școlar – alimentație responsabilă, transformarea în compost a resturilor alimentare, reducerea alimentelor care se aruncă în cantine sau restaurante, donarea surplusului de alimente de către producători individuali sau de către comercianți.

Colectarea selectivă a deșeurilor în unitățile școlare (Legea 211/2011 modificată prin OUG nr. 74/2018), ierarhia deșeurilor”, circuitul deșeurilor, modalități de acțiune în domeniul colectării selective și efectele pe termen lung asupra mediului au fost aspectele  intervenției domnului  ing. Dumitru Giani Apostol.

42792794_2260325724247413_7468480882546835456_nAflat la a XX-a ediție, evenimentul, impecabil organizat și coordonat de prof. dr. Cornelia Dincă,  a pus accent pe cultivarea valorilor naționale în contextul schimbărilor inerente ale societății, ale tehnologiei, ale mediului. „În viaţa comunităţii se produc schimbări în mod constant, iar componenta educativă îşi pune o amprentă puternică asupra direcţiei în care merge societatea. Educaţia formală şi nonformală constituie un ansamblu indestructibil care promovează dezvoltarea sustenabilă, oferind oportunităţi multiple pentru un progresul real al comunităţii. Dezvoltarea economică este bazată pe o gestionare responsabilă a resurselor naturale, aflată într-o relaţie de protejare continuă a mediului înconjurător. În acest scop, se simte tot mai acut nevoia introducerii în şcoală a unor proiecte şi programe care să reunească toată populaţia şcolară, dar şi pe membrii comunităţii din care aceasta face parte. Considerăm că parteneriatele viabile care pot reuni şcoala, comunitatea, instituţiile şi autorităţile locale ar sprijini acest demers important şi ar contribui la formarea unei educaţii responsabile pentru ocrotirea mediului”, a 42873539_2229513677330613_8700995286564077568_nspus președintele CCDG, prof. dr.Cornelia Dincă.

Valorile și impactul programelor educative la nivelul societății au fost reliefate într-o alocuțiune interactivă de către inspector școlar prof. Tatiana Vîntur – coordonator zonal al programelor de educație pentru mediu.

„Viața este o reflectare a acțiunilor noastre. Educația adulților prin copii este modul de acțiune promovat de proiectele educative naționale, internaționale coordonate de CCDG România, fiind important să ne întrebăm „Ce lăsăm în urma noastră?” Lăsăm valori consolidate promovate prin acțiuni locale: responsabilitate socială, voluntariat, implicare în viața comunității, cetățenie activă. Lăsăm în urmă o rețea de voluntari care au multiplicat și exersat în școală, familie, comunitate și societate atitudini și comportamente civilizate. De asemenea lăsăm în urmă schimbări majore de mentalitate și de implicare colectivă pentru comuniunea cu natura, mediul înconjurător. Efectele acțiunilor oamenilor școlii împreună cu autorități, specialiști, alături de familie sunt vizibile dar nu suficiente. Atunci când din acțiunile de curățenie și de igienizare ne vom întoarce cu sacii goi, înseamnă că munca noastră a dat roade”, a spus inspector școlar Tatiana Vîntur.

„Idei creative care aduc plusvaloare educației pentru mediu” au fost prezentate de ing. Elisabeta Bekessy, director APM Satu Mare.

42835126_345268742708844_6672121240662048768_nDincolo de ideile valoroase ale seminarului, a fost o atmosferă a unui transfer real de experiență și inspirație pentru acțiuni viitoare,  de unitate și coeziune marcată simbolic prin portul iei tradiționale de către cei mai mulți dintre participanți, de conectivitate și apartenență la o comunitate din ce în ce mai mare a voluntarilor pentru mediu. Au fost aplauze meritate pentru promotorii, mesagerii, ambasadorii și campionii educației pentru mediu – voluntarii prezenți sau voluntarii din școli sau din comunitățile 42709124_2149428155323574_2546562044820193280_nimplicate în exersarea permanentă a atitudiniilor noastre față de natură.

Momente importante ale seminarului au fost dedicate pentru:
• acordarea Steagului Verde unităţilor şcolare evaluate în anul şcolar 2017/2018;
• acordarea premiilor pentru concursurile naţionale organizate;
• acordarea Certificatelor de participare la programele „EcoŞcoală”, „ YRE- Tineri reporteri pentru mediul înconjurător”, „LeAF – Să învăţăm despre pădure”, Eco-Fotografia Anului, Proiectul Mănâncă responsabil.
• exprimarea opiniei invitaţilor cu privire la acţiunile pe care le întreprind în vederea formării conştiinţei tinerilor pentru un mediu curat şi sănătos.

În statistici și date impactul programelor CCDG la nivel național, în anul școlar 2017-2018, înseamnă: 305 școli active în programul Eco-Școala (51 din județul Suceava); 371 școli în programul „LeAF- Să învățăm despre pădure” și 804 proiecte (95 din județul Suceava);19 școli în „YRE -Young Reporters about Environment” (4 școli din județul Suceava); 4 școli în Balkan LeAf Project; 50 de școli în „Mănâncă responsabil” (9 școli din județul Suceava);1555 participanți la Eco-Fotografia anului 2018; 250000 de copii și tineri, circa 30000 de profesori implicați peste 1500 de specialiști, autorități; un volum al seminarului „Cultivarea valorilor naționale în educația pentru mediu”.

42727629_584833725281176_7088678582418931712_n.jpgRezultate ale școlilor din județul Suceava, apreciate la a XX-a ediție a seminarului național:

Steagul Verde, pentru prima dată: Școala Gimnazială nr.4 Vatra Dornei, coordonator Acatrinei Irinel;

Steagul Verde reconfirmat (2018-2020), 22 de unități școlare:

Liceul Tehnologic „Mihai Eminescu” Dumbrăveni; Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava; Colegiul Tehnic „Alexandru Ioan Cuza” Suceava; Şcoala Gimnazială,,Ion Creangă” Suceava; Colegiul Economic „Dimitrie Cantemir” Suceava; Colegiul Naţional de Informatică „Spiru Haret” Suceava; Şcoala Gimnazială „Bogdan Vodă” Capu Codrului; Colegiul Silvic „Bucovina” C. Moldovenesc; Liceul Tehnologic Dorna Candrenilor; Şcoala Gimnazială Ipoteşti; Grădiniţa cu Program Prelungit „Aşchiuţă” Suceava; Şcoala Gimnazială „Alexandru Ioan Cuza” Fălticeni; Şcoala Gimnazială „Nicolae Stoleru” Baia; Şcoala Gimnazială „Vasile Tomegea” Boroaia; Colegiul „Vasile Lovinescu” Fălticeni; Colegiul  „Andronic Motrescu” Rădăuți.

42796013_327516267983006_435434710865281024_nAu păstrat Steagul Verde și școlile implicate în programul „Mănâncă responsabil”: Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Gura Humorului; Colegiul Tehnic “Petru Muşat” Suceava; Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava; Şcoala Gimnazială „Bogdan Vodă” Rădăuți; Şcoala Gimnazială „Regina Elisabeta” Rădăuți; Colegiul Naţional „Eudoxiu Hurmuzachi” Rădăuți.

Eco Fotografia anului 2018:

Premiul III – Ana Iulia Ciobîcă, Colegiul Național „E.Hurmuzachi” Rădăuți;

Mențiuni (7 mențiuni): Denisa Dumitrescu, Miriam Clipa – Colegiul Național „E.Hurmuzachi” Rădăuți; Ovidiu Ungureanu – Școala Gimnazială nr.2 Vatra Dornei (2 mențiuni), Cosmin Constantin Cucu – Colegiul Economic „D. Cantemir” Suceava; Melisa Mihaela Coroamă – Școala Gimnazială „B. Vodă” Rădăuți; Nicoleta Lazor – Colegiul Silvic „Bucovina” C-lung Moldovenesc.

Valorificarea deșeurilor – Mențiune specială: Școala Gimnazială Bosanci

Tineri reporteri pentru mediu

Premiul II: „UV radiation in our atention”, elev Luca Theodor Doroftei, Liceul „Filadelfia” Suceava, prof. Valerica Ignătescu;

Mențiune: „Always go electrica!”, Victor Acsani, Educard Arusoaiei, Albert Terpez, Colegiul Național „E.Hurmuzachi” Rădăuți, prof. Nicoleta Mitrofan.

Diplomă de Excelență – coordonatori zonali:

Inspector școlar prof. Tatiana Vîntur – IȘJ Suceava (alături de alți doi coordonatori zonali).

42970329_491626944686210_2163164440453709824_nDiplomă de Excelență – unități școlare:

Grădinița cu Program Prelungit „Așchiuță” Suceava, director Dorina Vieriu;

Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava, director Dinu Moraru, director adj. Raluca Alexa;

Colegiul Tehnic „Al.I.Cuza” Suceava, director Ovidiu Arganisciuc, director adj. Beatrice Filipiuc;

Școala Gimnazială Ipotești, director Loredana Corjuc, dir. adj. Violeta Cercel;

Școala Gimnazială „V. Tomegea” Boroaia, director Lucia Moroșan.

42831094_506424763164324_2797458774233710592_n.jpgPlacheta aniversară CCDG (10 ani sub Steagul Verde): Grădinița cu Program Prelungit „Așchiuță” Suceava, Colegiul Național de Informatică „S. Haret” Suceava; Școala Gimnazială „V. Tomegea” Boroaia.

Al 7-lea Steag Verde: Școala Gimnazială „Miron Costin” Suceava, Colegiul Tehnic „P. Mușat” Suceava.

Proiectul european „Mănâncă responsabil”

Premiul I: Școala Gimnazială „B. Vodă” Rădăuți, coordonator prof. Cornelia Hatnean;

Premiul II: Grădinița cu Program Prelungit „Micul prinț” Rădăuți, coordonator prof. Elena Ancuța Balan.

De astăzi începe deceniul al III-lea al exercițiilor permanente cu natura ale voluntarilor din țară sub egida CCDG.

Excelsior CCDG! Excelsior Suceava!

Inspector școlar prof. Tatiana Vîntur – coordonator zonal al proeictelor de educație pentru mediu

 

 

 

Reclame

2 răspunsuri »

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s