Inteligența emoțională VI

Standard

Călătoria metodică- științifică în lumea emoțiilor s-a încheiat vineri, 15 decembrie 2017, ora 11.00, la Școala Gimnazială „Jean Bart” Suceava pentru coordonatorii de proiecte și programe educative școlare și extrașcolare din municipiul și zona Suceava cu tema „Inteligența emoțională”.

Întâmpinați de copiii membri ai „Asociației Gestionării Emoțiilor”, elevi ai clasei a III-a, prof. Ilciuc Lăcrămioara, am intrat cu „bucurie”, „încredere”, „optimism”, „speranță”, „curiozitate” în atmosfera activității de cerc pedagogic.

Lumea școlii și a performanțelor școlare a fost prezentată de director prof. Alionte Gabriela, iar 10 bucurii educative (a se citi 10 proiecte educative) au fost prezentate de consilierul educativ- prof. Ilciuc Lăcrămioara: „Let`s do it,  Școala Jean Bart!”, „Șotron de vară”, „Carnetul de sănătate”, „Cine ești domnule PI”, „Săptămâna meseriilor”, „Ziua Educației”, „Târgul ofertei educaționale”, „Săptămâna Educației Globale – Lumea mea depinde de noi”, „Lumea cărților”, „Donăm și reciclăm emoții”- prilej de îmbunătățire a inteligențelor multiple și a inteligenței emoționale.

Activitățile de învățare din cadrul lecțiilor demonstrative: clasa a V- a , prof. Ceornodolea Gabriela „Inteligența emoțională și …Borcanul cu emoții”, clasa a VII-a , prof. Ignat  Carmen „Încrederea în mine”, clasa a III-a A, prof. pentru învățământ primar Ilciuc Lăcrămioara „Inteligența  emoțională -adevăr și provocare” – au avut scopul de a oferi o diversitate de abordări și instrumente metodice utile cadrelor didactice în descifrarea cât mai clară a emoțiilor. Prin joc didactic, documentare (integrarea tehnologiei informaționale în identificarea sensurilor unor termeni neînțeleși), metode activ participative, mijloace de învățământ variate: jetoane, imagini cu stări emoționale, flipchart, fișe, roata emoțiilor, evaluare secvențială și sumativă s-au îmbunătățit competențele specifice vizate: recunoașterea unei varietăți de emoții trăite în raport cu sine și cu ceilalți.

„Inteligențele multiple și Inteligența emoțională (IE)” au fost prezentate în cadrul unor activități frontale de către inspector școlar Tatiana Vîntur: „Inteligență sau inteligențe” – făcându-se referire la Teoria Inteligențelor Multiple a lui Howard Gardner și la „Inteligența emoțională” a lui Daniel Goleman: „În mod tradițional puterea creierului este dată de IQ, însă cu cât lumea devine mai complexă, inteligența emoțională trece pe prim plan.” A fost ilustrat „semaforul emoțiilor”, „ochelarii cu lentile roz” și s-a vorbit despre „analfabetism emoțional” ce implică cel puțin componentele: autocunoaștere, autocontrol, conștiință socială și un bun management al gestionării emoțiilor.

Conf. univ. dr. Adina Colomeischi, decanul Facultății de Științe ale Educației, Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava a realizat o incursiune în „Inteligența emoțională în școală”, răspunzând unor întrebări ale unei tematici de actualitate: „De ce emoții în predare – învățare?”: „Emoțiile – un răspuns flexibil apărut atunci când subiectul evaluează situația ca fiind relevantă sau ca oferind provocări sau oportunități importante (Gross, 1998; Koole, Dillen & Sheppes, 2011), „Emoțiile – generate de tranzacțiile persoană – situație pe care individul le percepe ca fiind relevante.” (Jacobs and Gross, 2014). Care sunt funcțiile emoțiilor?: facilitează luarea deciziilor, motivează pentru acțiune, asigură supraviețuirea / adaptarea în lume, ne ajută să-i înțelegem pe ceilalți, îi ajută pe ceilalți să ne înțeleagă. Totodată s-a explicat importanța identificării emoțiilor, a înțelegerii emoțiilor (a cauzelor și consecințelor, înțelegerea emoțiilor complexe, a stărilor contradictorii și combinate, înțelegearea relațiilor dintre emoții, înțelegerea tranzițiilor dintre stările emoționale, cum folosim limbajul pentru a le descrie), folosirea emoțiilor și managementul și reglarea emoțiilor. Beneficiile Inteligenței emoționale au fost pe larg prezentate printre acestea se află  schimbarea produsă la nivelul mentalității, la faptul că lumea arată diferit atunci când trăim diferite stări emoționale, iar scorurile înalte de IE se corelează pozitiv cu scorurile înalte ale creativității.

D-na conf. univ dr. Adina Colomeischi a făcut o incursiune în Teoria emoțiilor pozitive, Barbara Frederickson, conform căreia există 10 emoții pozitive: bucurie, gratitudine, serenitate, interes (tendința de a explora, de a experienția), speranță, mândrie, veselie, inspirație, mirare/copleșire, iubire, propunând, în final momente de reflecție: „Cum creștem emoțiile pozitive?” și modalități de „self-management”.

Activitatea metodică a continuat cu 3 workshopuri coordonate de psiholog Uță Marius Laurențiu: „Inteligența emoțională și calitățile liderului”, Cristian Gheorghe Cuciurean „Inteligențele multiple” și psihologii Daniela Vîrvara, Doina Fîntînariu „Inteligența emoțională” conturând noi valențe ale importanței decripării profilului emoțional al copilului/ tânărului indiferent de vârsta acestuia.

S-a prezentat un nou număr din volumul „Barometrul reușitei școlare”, nr. 25, coordonat de Tatiana Vîntur, Lăcrămioara Ilciuc, Gabriela Alionte și Gabriela Ceornodolea – volum ce include bune practici și activități de învățare utile pentru cadrele didactice.

Cercul metodic s-a dovedit a fi o infuzie de învățare exepriențială, organizat, planificat și desfășurat cu profesionalism și competență.

Felicitări!

Tatiana Vîntur – inspector școlar pentru educație permanentă

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s