Oamenii construiesc prea multe ziduri…

Standard

„Oamenii construiesc prea multe ziduri şi prea puţine poduri”. (Isaac NEWTON) este motto-ul activităților care au avut scopul de a dezvolta sentimente pozitive de acceptare, comanestiînţelegere şi tolerare a colegilor, de gestionare a momentelor de criză la Școala Gimnazială Comănești. Activitățile coordonate de prof. Anisia Cigoli  au dus la îmbunătăţirea relaţiilor elev-elev prin promovarea toleranţei,  cooperării şi soluţionării conflictelor prin modalităţi nonviolente.Motto-ul face trimitere la o povestire ce-i are personaje pe doi frați aflați în conflict, situați de o parte și cealaltă a unui râu. Un meșer, chemat să construiască un zid între aceștia, a construit un pod care i-a ajutat pe cei doi să înțeleagă importanța comunicării, a toleranței și a gestionării unor situații conflictuale.

Proiectul „Fără violență!”s-a desfășurat la Școala Gimnazială „Ioan Băncescu” Adâncata care a cuprins activități menite să aducă în atenția elevilor, părinților și cadrelor didactice violența în școală, activități ce au marcat Ziua pentru Nonviolență în școală. Elevii clasei a adancataVII -a B,  îndrumați de profesor Trifan Geanina au prezentat cazuri în care apare fenomenul de violență, petrecute în mediul școlar, au dezbătut modul de acțiune din cazurile prezentate, argumentând alegerile făcute, au identificat tipuri de reacții la diverse situații conflictuale. Activitatea s-a finalizat prin crearea de către fiecare elev a unui slogan antiviolență, redactat pe conturul mâinii, fapt ce sugerează că stă în puterea fiecăruia dintre noi să nu mai trăim într-o lume plină de violență.

Elevii clasei a III-a s-au implicat în jocurile propuse cu ocazia acestei zile. În activitatea „Inima mea” aceștia au scris pe o inimă de hârtie persoanele dragi pe care le poartă mereu în suflet…și lista nu a fost deloc scurtă. Apoi, printr-un exercițiu de sinceritate, de introspecție, au îndoit inima ori de câte ori identificau cazurile în care au existat  momente de violență fizică sau verbală în interacțiunile cu persoanele scrise. Cu toții au observat cum inima mare, frumoasă, netedă și sănătoasă suferă modificări. La final au netezit-o, au îndreptat-o (la fel cum în viață poate și-au cerut iertare de la cei dragi), dar au rămas totuși vizibile locurile unde a fost îndoită pentru că, de regulă, violența lasă urme în sufletul celor agresați. dsc04006O altă activitate a fost „Plasture sau inimă?” și a avut ca scop identificarea, clasificarea tipurilor de violență. Plasturele a sugerat violența fizică asociată, de regulă, cu durerea fizică, în cazul căreia se pot folosi plasturele, pansamentele, iar inima ce a reprezentat violența verbală pentru că atrage după sine durerea emoțională, în care sentimentele sunt cele afectate. Fiecare propoziție citită a fost discutată, pentru ca mai apoi să fie scrisă în dreptul plasturelui sau a inimii. Exemple de propoziții: Colegul tău de bancă te-a lovit fiindcă nu i-ai dat cartea. Prietena ta a folosit cuvinte jignitoare în timpul jocului pierdut. La final, elevii au găsit soluții de dezarmosare a conflictelor și au fost de acord că „violența este arma celor slabi”. (profesor consilier educativ  Lavinia Ocsana Palaghianu)

milisautiZiua Internaţională a Nonviolenţei şi Păcii a fost marcată la Şcoala Gimnazială Milişăuţi cu scopul de a îmbunătăți  comunicarea în mediul școlar. Elevii au participat la acţiuni de prevenire a unor atitudini şi comportamente violente simulând situaţii limită în care comunicarea se dovedeşte a fi rezolvarea perfectă. Ideea de a lupta împotriva violenţei din jur s-a exprimat prin eseurile şi desenele elevilor. De asemenea, întâlnirea cu agentul Poliţiei locale s-a dovedit productivă, elevii aflând care sunt formele şi cauzele violenţei în mediul şcolar şi modalitățile de soluționare a diferitelor conflicte. Toleranţa, iubirea pentru semeni, ajutorarea şi comunicarea au fost cuvintele cheie ale dezbaterii desfăşurate la clasa a VIII-a, iar îmbrăţişările de la finalul acesteia au demonstrat că mesajul zilei a fost transmis.(coordonator prof. Marciuc Adriana)

radaseniActivități variate s-au desfășurat și la Școala Gimnazială Rădășeni care au pus accent pe factorii ce provoacă violența, ce determină comportamentul violent la unii elevi, care sunt caracteristicile elevului violent, ce putem face pentru a opri violența.Răspunsurile elevilor au fost: un colaj realizat de elevii claselor a II-a ca răspuns la unele din aceste probleme;  desene cu diverse mesaje, pe care le-au prezentat școlarilor din clasa a II-a; joc de rol ”Violența naște violență”, au explicat sensul cuvântului violență și răspunzând la unele întrebări, au creionat portretul nonviolent al personajului principal din poezia „Cățelușul șchiop” de E. Farago; postere, afișe și expoziții cu desene în cadrul atelierelor de lucru la care au participat. Prin activitățile desfășurate școlarii mari au conștientizat necesitatea respectării normelor de conviețuire socială, descoperirea factorilor care determină violența, efectele conflictelor la nivel individual sau de grup, nevoia manifestării unor atitudini tolerante față de ceilalți, conștientizarea consecințelor negative în cazul violenței și a consecințelor pozitive în caz de pace, înțelegere (coordonator prof. Loredana Grumăzescu).

economicLa Colegiul Economic „D. Cantemir” Suceava s-au desfășurat lecții de dirigenție. Elevii au identificat situații ce presupun nerespectarea drepturilor omului, discriminarea în rândul elevilor, ce pot duce la instigare la violență. Elevii au fost implicați în dezbateri și analize ale unor studii de caz, au propus soluții pentru cazurile analizate. Exemple de activități:  clasa a X a I „Sunt elev și cred în toleranță, solidaritate, respect pentru drepturile omului și nonviolență în școală!” (prof. Liliana Panaite), clasa a IX-a E „De la violenţa în şcoală la violenţa în societate.” (prof. Livia Elena Vranciu).

Tatiana Vîntur – IȘJ Suceava

 

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s