Mâinile care construiesc…

Standard

În fiecare zi şi nu doar pe 30 ianuarie – Ziua Internaţională pentru Nonviolenţă în Şcoli – pledăm pentru educaţie permanentă, armonie, toleranţă, solidaritate, respect pentru drepturile omului, nonviolenţă şi pace – este mesajul elevilor de la Școala Gimnazială Vatra Moldoviței. În această săptămână, în Laborator de învăţare alternativă, genericul întâlnirilor zilnice din fiecare şcoală a comunei Vatra Moldoviţei va fi „Mâinile care construiesc, nu mâinile care lovesc” care au scopul  formării unor comportamente nonagresive, civilizate care au la bază toleranța, comunicarea promovate printr-o învățare nonformală.

dornesti2Ziua Internaţională a Nonviolenţei în şcoli a fost marcată la Şcoala Gimnazială Dorneşti prin mai multe activităţi ce s-au derulat în cadrul proiectului „Să spunem NU violenţei!”. Elevii claselor primare au descoperit, prin participarea la activitatea „Înainte de a vorbi…”, că micile neînţelegeri dintre ei ar putea să dispară dacă s-ar gândi puţin înainte de a răspunde provocărilor. Prin activitatea „Suntem fericiţi împreună!”, elevii au înţeles că pot să trăiască în armonie dacă folosesc şi înmulţesc calităţile pe care fiecare dintre ei le are.

sfstelianElevii claselor gimnaziale au participat la o dezbatere pe tema „Şcoală fără violenţă”, au compus mesaje împotriva violenţei, au confecţionat postere, au descoperit care sunt formele de violenţă, dar şi modalităţile prin care pot depăşi momentele dificile care apar în relaţiile dintre ei.(prof. coordonator Dana Elena Ciubotaru)

Formele de manifestare ale violenței în rândul elevilor și modalitățile de soluționare a unor  cazuri de violență au fost analizate și de elevii de la Școala Gimnazială Specială „Sf. Stelian” Rădăuți (prof. Mihaela Juravle)

Parteneriatul de la Școala Gimnazială Fundu Moldovei cu Poliția locală a adus în dezbatere consecințele faptelor de violență  care sunt săvârșite de către elevi. Au fost precizate încadrările juridice și sancțiunile care se aplică precum și efectele asupra carierei profesionale, asupra sănătății și a evoluției relațiilor sociale pentru persoanele care au un comportament violent.(polițist, Onofrei Ștefan, prof. Elena Brutaru).

20170130_122157La clasele pregătitoare B, I B, a II-a SbS, a VI-a C, de la Școala Gimnazială „Ion Irimescu” Fălticeni, s-au desfășurat activități educative care au marcat pozitiv personalitatea elevilor. Aceștia au explicat ce înțeleg prin termenul ,,violență”, exemplificând prin câteva situații întâlnite în grupurile de elevi. S-a concluzionat că VIOLENȚA este orice formă de manifestare a unor comportamente precum: exprimare inadecvată sau jignitoare, bruscare, împingere, lovire, rănire. Aceste comportamente intră sub incidenţa legii. În mediul școlar, comportamentele neadecvate, violente sunt întârzierea la ore, părăsirea clasei în timpul lecției, încălcarea altor reguli ale clasei sau cele stabilite prin regulamentul școlar. Copiii au exprimat verbal ceea ce au simțit în legătură cu imaginile și cazurile prezentate (teamă, nesiguranță, izolare, abandon) și au realizat FLOAREA SENTIMENTELOR, panourile STOP VIOLENȚEI!, ADOLESCENȚĂ FĂRĂ VIOLENȚĂ .

dsc09210Elevilor li s-a cerut să identifice modalităţi de eliminare a violenţei din viaţa lor: să discute unii cu alții chiar atunci când nu împărtășesc aceeași idee, să manifeste bună înțelegere atunci când muncesc sau se joacă, să colaboreze pentru a rezolva diferite sarcini, să se ajute, să dea dovadă de iubire, toleranță și respect.

VIOLENŢA jigneste, loveşte și chiar ucide. Fericirea, calmul, educaţia şi vigilenţa sunt inamicii VIOLENŢEI. Cele câteva jocuri de grup au demonstrate că prietenia, vorba bună și înțelegerea îi fac FERICIȚI într-o lume în care nu sunt singuri.

Mesajul acestei zile este de a modela întreaga noastră educaţie şi de a ghida gândurile, dorinţele, cuvintele şi acţiunile noastre spre nonviolenţă, atât în perimetrul școlii, cât şi dincolo de porţile ei. (Coordonator prof. Silvia Moroșan)

patrauti„Violența naște violență” este un alt proiect care s-a desfășurat la Școala Gimnazială Pătrăuți cu scopul de a identifica modalități de intervenție la nivelul comunității pentru prevenirea manifestărilor agresive în mediul școlar și în comunitate. Ziua nonviolenței a prilejuit activități de conștientizare a efectelor unor comportamente violente prin intermediul unor activități interactive „Ce culoare are violența?” – activități de gestionare a furiei și de exersare a autocontrolului. Campania RESPECT s-a desfășurat prin intermediul componentelor care au promovat toleranța și modalități de soluționare a conflictelor inerente între elevi astfel încât acestea să fie rezolvate prin comunicare și înțelegere. (prof. Bădăluță Cristina)

,,Fii inteligent, NU fi violent!”Consiliul Școlar al Elevilor a derulat la Școala Gimnazială ,,Nicolae Labiș”Mălini  activități menite să conștientizeze elevii cu privire la metodele și mijloacele de prevenire și combatere a violenței în mediul școlar.

maliniActivitățile au facut parte din campania R.E.S.P.E.C.T. și s-au desfășurat la fiecare clasă de gimnaziu. Pentru că avem șapte clase de gimnaziu, întocmai ca numărul celor șapte litere ale campaniei, fiecare clasă a avut sarcina de a se ocupa de o anumită valoare: Responsabilitate, Educație, Siguranță, Prevenție, Emoție, Comunicare și Toleranță. Aceste valori constituie practic cheia succesului la capitolul nonviolență.

malini2Doamna consilier educativ, prof. Corduneanu Rodica a semnalat elevilor faptul că nu întâmplător, poate, această zi a nonviolenței este de fapt și o mare sărbătoare a creștinătății, anume Sfinții Trei Ierarhi Vasile, Grigorie și Ioan, acești corifei ai teologiei care constituie modelele cele mai demne de urmat în ceea ce privește Toleranța, Comunicarea, Emoția, Prevenția, Siguranța, Educația și Rsponsabilitatea. Iar cifra șapte are semnificația de deplinătate și desăvârșire în teologie. „Astfel de evenimente sunt de dorit să facă parte cât mai mult din ocupația elevilor școlii noastre și să le dăm un exemplu pozitiv celor mai mici care ne urmează și, de ce nu, și celor mai mari care uită uneori care sunt valorile care trebuie să ne ghideze viața.” (coordonator prof. Rodica Corduneanu).

Tatiana Vîntur

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s