Violența naște monștri

Standard

Violența – o problemă de care ne lovim tot mai des, într-o lume parca prea grăbită pentru a vedea ce se întâmplă în jurul ei!

15123189_2171532043070981_5021312699685100896_oȘcoala –un loc care, pentru profesori și elevi deopotrivă, ar trebui să insemne liniște, armonie, educație, înțelegere. Numai astfel rolul ei, de instituție care formează oameni, poate deveni unul real!

Răspunzând unei nevoi, de prevenire a violenței în mediul școlar și  de a transforma școala într-un mediu sigur, lipsit de agresivitate, membrii Consiliului Școlar al Elevilor de la Colegiul Tehnic Rădăuți au inițiat și organizat marți, 22 noiembrie 2016, în cadrul proiectului VIOLENȚA NAȘTE MONȘTRI, activitatea numită FII VOCEA COLEGILOR TĂI! C.Ș.E ÎMPOTIVA VIOLENȚEI!

O activitate altfel, desfășurată într-un cadru nonformal – sala de sport a unității școlare, o activitate în care elevi, cadre didactice, psihologi au trecut dincolo de barierele formalului și au lucrat ca o echipă adevărată, țintind spre realizarea scopului stabilit, respectiv Dezvoltarea capacităţii de interrelaţionare la nivelul grupului în scopul găsirii unor soluții de diminuare a fenomenului violenței existent la nivelul unității școlare.

15138439_2171532439737608_484706106308976869_oActivitatea a început cu un icebreaker și a continuat cu o activitate de cunoaștere, în cadrul căruia participanții s-au familiarizat unii cu ceilalți. A fost prima întâlnire a tuturor președinților celor 56 de clase, dar și prima întâlnire a președinților de C.Ș. E. din cele trei unități școlare ale municipiului Rădăduți, prilej de cunoaștere, planuri noi, propuneri, idei împărtășite.

15167598_2171531119737740_4555241196966141739_oA urmat „cafeneaua publică”, punctul principal al întâlnirii. Cei 60 de participanți la activitate, organizați în 7 grupe, au lucrat la tot atâtea mese, fiecare având o altă temă de discuție, respectiv:

  1. Forme de violență
  2. Cauze generatoare ale violenței în școală
  3. Situații de violență întâlnite în școală
  4. Consecințe ale violenței școlare
  5. Profilul elevului violent
  6. Ce pot face eu împotriva violenței
  7. Ce poate face școala împotriva violenței

15167709_2171532959737556_909694099938190009_oElevii au participat de sprijinul unor persoane-resursă, respectiv: psiholog Ardelean Mărioara (Colegiul Tehnic Rădăuți), profesor consilier școlar Sîmbotelecan Mirela (Colegiul Andronic Motrescu Rădăuți), profesor consilier școlar Popa Narcisa (Școala cu clasele I-VIII nr. 3 Mihai Eminescu Rădăuți), profesor coordonator C.Ș.E. Popovici Angelica (Colegiul Național Eudoxiu Hurmuzachi Rădăuți), prof. Popovici Florin, director Colegiul Național Eudoxiu Hurmuzachi Rădăuți, prof. David Liliana – director adjunct Colegiul Tehnic Rădăuți,  prof Moisiuc Niculina, prof Puiu Loredana, prof Popescu Angela – Colegiul Tehnic Rădăuți.

Rând pe rând, toți participanții au trecut pe la fiecare masă, au discutat și și-au spus părerea despre temele abordate.

15168737_2171531956404323_6599740400792355828_oConform regulilor acestei metode nonformale – cafeneaua publică- fiecare grupă  a trecut, prin rotație, de la o masa la cealaltă. Semnul trecerii a fost dat printr-un sunet de clopoțel. Încă de la primul schimb, replica cea mai auzită a fost: „Nu sunați încă! Mai avem lucruri de discutat și de stabilit!” Iar concluzia rostită de un elev mai hâtru a fost: ”E prima dată de când sunt în școală când nu-mi doresc să sune clopoțelul care să anunțe încheierea unei activități!”

Este, poate, cel mai frumos feed-back pe care un formator sau un profesor îl poate primi!

Momentul prezentării produselor a fost unul atât al performanței personale, cât și al performanței fiecarei echipe în parte! Idei inteligent structurate și frumos prezentate, adolescenți care, poate, pentru prima data s-au aflat într-un asemenea context, emoția vorbitului în public, conștiința unui lucru bine făcut și a unor rezultate pe măsură – iată, sintetizat, rezultatele cafenelei publice!

În încheiere, printr-un cuvânt, participanții și-au exprimat starea de moment: bucurie, mulțumire, surpriză, inedit, plăcere, acumulare, prietenie, muncă în echipă… și n-au fost doar cuvinte, au fost zâmbete, stare de bine, energie pozitivă, promisiuni nerostite dar evidente!

Chiar dacă am mai participat la astfel de activități și știam despre ce este vorba, m-am simțit minunat și am plecat de acolo încărcată cu o energie pozitiva. De ce spun asta? În primul rand, pentru că am văzut că participanților chiar le-a plăcut să facă acest lucru, erau entuziasmați, la început poate puțin nesiguri si dezinteresați dar mai apoi implicați și foarte active. Și rezultatele s-au văzut! Mi-ar plăcea sa mai facem activități de genul acesta și sunt sigură că și ceilalți ar dori.” (Cnapic Andreea, clasa a XII-a d, președinte C. Ș. E. Colegiul Tehnic Rădăuți)

La cât mai multe evenimente de genul acesta și nu numai! A fost cea mai faină oră și jumătate din aceasta săptămâna pentru mine.  Mi-a fost dor să particip la astfel de activități. Am remarcat faptul ca toți cei din sală au participat și au fost receptivi la ideile altora, ceea ce este nemaipomenit, dat fiind faptul ca majoritatea elevilor erau pentru întâia oară la o activitate de acest gen. Mai vreau!!!”(Bianca Dohotar, clasa a XII-a E, membru C.Ș.E. al C.T.R.)

A fost o experiență memorabilă pe care as repeta-o oricând!” (Maria Teodora Litvinchievici, clasa a X-a F, membru C.Ș.E. al C.T.R.)

Aș vrea să facem cât mai multe activități de genul asta! Aceste experiențe sunt minunate și trebuie să profităm cât mai putem. Pentru noi, cei care suntem pe ultima sută de metri a liceului, sunt lecții de viață, prilej de amintiri și prietenii.” (Filip Mihail, clasa a XII-a F, membru C.Ș.E. al C.T.R.)

Ce înseamnă pentru un dascăl și pentru un formator astfel de întâlniri? Prilej de a-i cunoaște pe tinerii cu care lucrează zi de zi în alt context, sub altă formă! Modalitate de a vedea o generație într-o altă lumină! Oportunitatea de a se încărca cu energie pozitivă, de a clădi, de a ajuta, de  a forma, de a contura caractere. Și, la fel de important, prilej de a se cunoaște pe sine, de a dărui celorlați din cee ace știe și poate el!

Coordonator Mara Perța Șofrona

Colegiul Tehnic Rădăuți

 

 

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s