Educaţia nonformală, între puterea de a dărui şi dorinţa de a primi

Standard

Învăţământul centrat predominant pe metoda expunerii,  a fost criticat aspru de pedagogi încă de la începutul acestui secol. Amintim pe J. Dewey, M. Montessori, O. Decroly. Critica viza slaba legătură cu practica, cu viaţa, pasivitatea elevilor. Dezvoltarea accelerată a ştiinţei şi tehnicii a condus la necesitatea pregătirii superioare a lucrătorilor. Astfel, învăţământul a fost nevoit să-şi revizuiască metodele şi să se adapteze noilor evoluţii prin care persoana umană devine subiectul propriei formări, de la elevul ,,instruit şi educat” , la elevul care ,,se formează” şi prin asta ,,se educă”. În locul categoricului ,,a fi”,  intervin nuanţările:,,a şti să faci”, ,,a şti să devii”, ,,a şti să trăieşti”. Pe lângă cunoştinţele de tip ştiinţific îşi câştigă loc şi cele menite să accentueze celelalte componente ale personalităţii în formare ,,să ştii să înţelegi”, ,,să ştii să te exprimi”, ,,să ştii să relaţionezi ”, ,,să ştii să dăruieşti “, ,,să ştii să te implici”, ,,să ştii să ai grijă şi respect faţă de semenii tăi”  etc.

Având în vedere aceste obiective ale învăţământului modern , rolul profesorului se schimbă. Dascălul îl conduce pe elev către dorinţa şi instrumentul care să-i  permită formarea şi dezvoltarea sa.

Adeptă a acestei concepţii privind modul în care profesorul garantează seriozitatea asimilării cunoştinţelor şi a formării competenţelor, consider că educaţia nonformală completează în modul cel mai eficient instruirea pur teoretică şi formează un set de experienţe sociale necesare , utile pentru fiecare copil, tânăr sau adult.

Plecând de la aceste consideraţii teoretice şi de la faptul că şcoala ar trebui să pună accentul pe practicile care îmbogăţesc omul şi nu numai pe informaţiile care lărgesc sfera culturii generale , am considerat că un obiectiv important al activităţii profesorului este acela de a-i. învăţa pe elevi cum să se implice în viaţa comunităţii. În accest scop am desfăşurat pe parcursul a patru ani şcolari,  2012-2016, proiectul educativ ,,Dăruind, vei dobândi”. Acest proiect s-a născut din constatarea tristă că tinerii nu se pot uşor identifica cu ceilalţi în nevoi , că interesul pentru acţiuni de voluntariat  este scăzut, iar modelele pe care societatea românească le oferă sunt foarte departe de ceea ce ar putea însemna repere morale. Nepăsarea faţă de ceilalţi poate reprezenta nepăsarea faţă de tine însuţi. Nu poţi fi un om cultivat şi moral, o persoană integră din punct de vedere psihic şi comportamental fără cunoaşterea şi profesarea unor valori morale .

Prin desfăşurarea proiectului am urmărit:

  • conştientizarea elevilor, părinţilor, comunităţii locale privind necesitatea desfăşurării unor activităţi de voluntariat;
  • formarea la elevi a competenţelor necesare: lucrul în echipă, comunicare, relaţionare, organizare;
  • sensibilizarea acestora pentru înţelegerea şi acceptarea nevoilor celorlalţi;
  • antrenarea energiilor creatoare ale tinerilor în realizarea unor acţiuni utile;
  • formarea şi dezvoltarea sentimentelor altruiste, a respectului şi responsabilităţii faţă de semenii noştri .

Grupul ţintă l-a constituit  elevii claselor a IX-a şi a X- a care s-au oferit voluntar după ce s-a  prezentat proiectul .

Principalele activităţi desfăşurate au fost : acţiuni caritabile însoțite de prezentarea unor programe artistice cu ocazia Sfintelor Sărbători ale Crăciunului şi Paştelui la Căminul de bătrâni  de pe lângă Mânăstirea ,,Sfântul Dimitrie “ Vatra-Dornei , Căminul de bătrâni de pe lângă Primăria municipiului Vatra-Dornei, Casa de copii ,,Visătorii”, Fundu Moldovei, Căminul de bătrâni şi copii de pe lângă Mânăstirea ,,Petru-Vodă “. La aceste activităţi au participat în cei patru ani peste o sută cincizeci de elevi care au organizat în echipă evenimentele , au obţinut sponsorizările necesare deplasărilor , au iniţiat workshop-uri ,serbări , au pictat icoane pe sticlă, au încondeiat ouă, iar banii obţinuţi i-au  folosit  în proiect.

Alte acţiuni s-au desfăşurat la domiciliul unor bătrâni bolnavi pentru a le face cumpărături , a le aduce legume şi fructe proaspete, a le face curățenie, a sta de vorbă cu ei . Au fost organizate excursii la mânăstirile din Bucovina , ateliere de lucru, workshop-uri având ca teme , prevenirea consumului de droguri, alcool, tutun,  etnobotanice în rândul adolescenţilor, întâlniri cu persoane care au consumat droguri şi au trecut prin perioada de  dezintoxicare.

Proiectul s-a desfăşurat în parteneriat cu Casa de Cultură ,,Platon Pardău”Vatra-Dornei, Primăria Municipiului  Vatra-Dornei , Asociaţia Filantropică Medical-Creştină ,,Christiana” Vatra-Dornei,preşedinte preot dr . Mihai Valică , Casa de copii ,,Visătorii”, Fundu –Moldovei.

Impactul proiectului asupra elevilor şi comunităţii locale a fost unul semnificativ. Iată mărturiile a două eleve participante : ,,Activitățile ne-au dezvăluit faptul că nu ar trebui să ne mai plângem pentru lucruri mărunte , ca de exmplu că nu avem suficient spaţiu în cameră, că nu putem merge în excursie , chiar dacă cele anterioare le-am avut pe toate , pentru că acei bieţi copii locuiau câte patru sau cinci într-o cameră , aveau un singur calculator, dar cel mai important şi tragic este faptul că ei niciodată nu ar putea spune mamă sau tată , ci doamna profesoară. Cu toate acestea aveau zâmbetul pe buze mereu , în timp ce trei sferturi dintre noi plângeam de mila lor şi de egoismul nostru. Câţiva dintre noi şi-au sunat părinţii şi le-au spus:TE IUBESC!”.

,,Am fost profund emoţionată când am păşit în casa unei bătrâne imobilizate la pat . Mi-am dat seama cât sunt de fericită că pot merge, râde, că mă pot bucura de viaţă . “

Elevii au participat la emisiunile televiziunii locale, au scris articole în presă privind impactul acţiunilor voluntare pe care le-au desfăşurat în cadrul proiectului , au închegat prietenii , au râs şi au plâns împreună, s-au bucurat atunci când au adus un zâmbet pe chipul unui bătrân singur sau a unui copil ,,uitat “de părinţi. Marele ,,câştig”al proiectului l-au reprezentat sentimentele umane şi normale pe care le-au exersat tinerii , competenţele formate prin lucrul împreună , prin subordonarea intereselor personale unui scop general, exprimarea  dorinţei de a-i ajuta pe ceilalţi şi de a înţelege că nu toţi oamenii sunt norocoşi şi fericiţi , că există printe realităţile care ne stau în faţă unele în puterea noastră, că fericirea ne-o putem face sau ne-o putem găsi într-un scop altruist.

Prof. Delia Drăgan – Liceul Teoretic „I.Luca” V. Dornei

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s