Cultura, parte din TINEri

Standard

În perioada 31 martie – 3 aprilie 2016 s-a desfășurat, în localitatea Drobeta Turnu Severin, prima acțiune a proiectului  Cultura, parte din TINEri, proiect cofinanțat de Comisia Europeană prin intermediul Programului Erasmus+, Acțiunea Cheie 3 – proiecte de dialog structurat. Asociația Elevilor Mehedințeni a propus, alături de această primă activitate – Forumul CultTeenConsult –  încă alte trei, care se vor desfășura pe parcursul acestui an școlar.drobeta1

Argumentarea și scopul proiectului reiese din apelul de participare: Se constată, în ultimii ani, o implicare tot mai scazută a tinerilor în activitățile culturale. Există o paletă amplă de motive care generează acest fenomen îngrijorator pentru orice popor, dat fiind faptul că nu putem vorbi despre identitate națională și dezvoltare socială în absența unui act cultural autentic, care să implice toate categoriile sociale și de vârstă. Importanța implicării tinerilor în latura culturală a existenței sociale este considerată o „piatră de temelie” a dezvoltării, inclusiv la nivel european. Fenomenul cultural și actul cultural în sine rămân, într-o măsură din ce în ce mai mare, inaccesibile tinerilor sau lipsite de o interfață prietenoasă, care sa îi atragă. Am putea vorbi și despre tendința de tehnologizare excesivă a economiei și, de aici, lipsa accentului de pe actul de cultură, într-o societate care urmărește o „robotizare” a individului. Este de neconceput devenirea ca om, membru activ al societății, în măsura să aibă o capacitate globală de analiză și de soluționare a problemelor societății de apartenență, în absența unei influențe pregnante din punct de vedere cultural.drobeta2

Prima activitate, Forumul CultTeenConsult, a propus participanților să identifice, împreună cu factorii de decizie implicaţi, un set de soluţii pentru ameliorarea problemelor identificate în ceea ce priveşte participarea tinerilor la viaţa culturală a ţării.

Este importantă activitatea culturală pentru tineri? Se implică tinerii în activități culturale? Ce fac instituțiile publice pentru a implica tinerii în activități culturale? Iată întrebările la care, în acest week-end, 50 de tineri din 14 județe și din municipiul București, care s-au întâlnit în orașul de pe malul Dunării, au încercact să răspundă. Participarea lor în cadrul proiectului a fost posibilă în urmacompletării aplicației propusă de organizatori care a presupus realizarea unor materiale cu temă culturală: interviuri, materiale video, reportaje.

Prima zi a fost dedicată intercunoașterii. După drumuri mai lungi sau mai scurte, din colțuri diferite de țară, (Botoșani, Cluj, Tulcea, de exemplu!), tinerii, cu verva și bucuria vârstei, au interacționat, s-au jucat, s-au cunoscut, au înțeles mai bine ce i-a adus în contextul proiectului. S-au spus povești și s-au împărtășit experiențe și, încet-încet, cei care au fost doar participanți, au început să devină prieteni.

https://www.facebook.com/groups/534223800072302/?ref=bookmarks

A doua zi a fost ziua întâlnirii cu oameni de cultură din Județul Mehedinți și cu reprezentanți ai partenerilor implicați în proiect, ziua împărtășirii experiențelor și a punerii la un loc a ceea ce înseamnă nevoi culturale, așteptări  și viziuni în ceea ce privește rolul culturii în viața tinerilor, în special, și în viața societății, în general.

Prima parte a zilei de sâmbătă a fost dedicată activităților practice. Folosind open space-ul ca metodă de lucru, participanții au căutat răspunsuri la probleme ca: „Ce înseamnă cultura organizațională și instituțională?”, „Ce fac tinerii când nu fac nimic”, „Importanța școlii în dezvoltarea culturală a tinerilor”, „Influența economiei asupra culturii”.sigla

Cea de-a doua parte a zilei de sâmbătă a fost o zi a istoriei. Intre zidurile Cetății Severinului, tinerii au primit certificatul Youthpass și au făcut  planuri pentru întâlnirile următoare.

Din județul Suceava  15 elevi au aplicat pentru a participa la acest proiect. Dintre aceștia, 9 au fost selectați, făcând astfel ca județul Suceava să fie cel mai bine reprezentat. Participanții suceveni au reprezentat următoarele unități școlare: Colegiul Național Petru Rareș Suceava (Mureș Ioana, Harabagiu Valentina), Colegiul  Național de Informatică Spiru Haret Suceava (Maxim Raluca, Militaru Vasile), Colegiul Alexandru cel Bun Gura Humorului (Slevoacă Voichița, Azanfirei Răzvan), Colegiul Tehnic Rădăuți (Cnapic Andreea, Flutur Lucian) coordonați de prof.  Perța Șofrona Mara.

A consemnat prof. Mara Perta Sofrona

Tatiana Vîntur- IȘJ Suceava

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s