Democrația suntem noi. Implică-te și tu!

Standard

Prima întâlnire din Proiectul „Democrația suntem noi, implică-te și TU!” a avut loc la Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni în zilele de 18 și 19 martie 2016. Prin intermediul metodei Betzavta, participanții au experimentat felul în care apar prejudecățile, cum sunt luate deciziile în societate, cum se simt cei aflați în minoritate.

În cele două zile, cei doi formatori, Daniel Rusu (profesor la Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului) și Mihaela Buzec (studentă la Facultatea de litere a UBB Cluj-Napoca și membru al CSsEc), au oferit celor 20 de elevi ai colegiului fălticenean prilejul ca, prin activitățile propuse, să aibă atitudine critică, să vorbească liber, să își valideze atitudinea în funcție de diverse contexte, să colaboreze, să își exprime liber opiniile. Cei doi profesori care au participat la program şi au primit suportul pentru înființarea unui club de educație pentru democrație în școală au fost Cristina Nechifor (directorul instituției) și Ioan Caulea.implica1

Iniţiatorul proiectului este CENTRUL DE STUDII SOCIALE ȘI EDUCAȚIE CIVICĂ SUCEAVA (CSsEc). Coordonatorul proiectului este Ana Maria Rusu, profesor la Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului, membru al CSsEc.
Finanțatorul proiectului este Fondul pentru Inovare Civică, un program dezvoltat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societății Civile în parteneriat cu Romanian-American Foundation şi Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe. Liceele în care se desfăşoară activitățile proiectului:
• Colegiul „Alexandru cel Bun” Gura Humorului
• Colegiul Național „M.Eminescu” Suceava
• Colegiul Național „Nicu Gane” Fălticeni
• Colegiul „Andronic Motrescu” Rădăuți
• Liceul Teoretic „Ion Luca” Vatra Dornei
• Liceul Tehnologic „Ion Nistor” Vicovu de Sus.

Partener: INSPECTORATUL ȘCOLAR AL JUDEȚULUI SUCEAVA

Grupul țintă al proiectului a fost format din  120 de tineri între 14 și 19 ani din județul Suceava  și 12 profesori care vor participa la program şi vor primi suport pentru înființarea unor cluburi de educație pentru democrație în liceele lor.implica2

Scopul proiectului îl constituie formarea de competenţe civice tinerilor între 14-19 ani din județul Suceava, cu scopul de a creşte implicarea cetăţenească activă şi aplicarea principiilor democratice în situaţii concrete de viaţă. Modul de realizare a scopului proiectului se realizează prin intermediul metodei BETZAVTA.

Betzavta este un termen ebraic, însemnând „împreună”. Titlul acestei metode de educație pentru democrație – metoda dezvoltată de cei de la Institutul Adam din Israel – implică atât fundalul filosofic al programului, cât și desfășurarea acestuia în sine. Metoda Betzavta include o serie de ateliere, fiecare conținând o sarcină sau o activitate interactiva, urmată de o sesiune de reflecții. Scopul activității interactive este de a-i face pe participanți să se comporte în mod natural, după tiparele convenționale, pe când sesiunea de reflecții de după le oferă șansa de a analiza comportamentul respectiv. implica3
Metoda a fost dezvoltată inițial pentru educația politica din Israel, și a fost adoptată internațional pentru prima dată în 1996, în Germania, extinzându-se apoi în Irlanda, Austria și sud-estul Europei.
Scopul metodei Betzavta constă în recunoașterea dreptului la libertate, pentru fiecare individ, în mod egal. Metoda Betzavta concretizează acest scop prin analizarea modelelor naturale de comportament, și a influenței pe care libertatea unui individ o are asupra celeilalte persoane. La ce nivel îi afectează libertatea noastră pe ceilalți, cât de conștienți suntem de cât de mult spațiu „ocupă” libertatea noastră într-un grup? Conștientizarea propriului comportament duce la o mai bună înțelegere atât a nevoilor proprii, cât și a nevoilor celorlalți. Această conștientizare este, de fapt, scopul metodei Betzavta. La sfârșitul unei sesiuni de Betzavta participanții nu sunt neapărat superiori în ceea ce privește moralitatea, sau „mai democratici”, dar devin mult mai conștienți de momentele în care lezează libertatea altora, sau se comportă într-un mod mai puțin democratic. Această abilitate de a fi conștient se cultivă prin practică, ceea ce conduce la eficientizarea procesului decizional, dar și la o mai bună comunicare în societate.implica4
Metoda Betzavta dorește să rezolve conflicte și dileme, atât în societate, cât și în individ. De cele mai multe ori, într-un conflict, fiecare parte consideră ca are dreptate. O dilemă oferă oportunitatea de a experimenta ambele părți, depășind simpla nevoie de a avea dreptate sau de a demonstra că celălalt greșește. Aducând în discuție o dilemă, Betzavta le oferă oamenilor o mai bună înțelegere a propriei persoane. Participanții realizează anumite lucruri ce altora le pot părea evidente, dar care sunt ascunse vederii lor. În momentul conștientizării acestor lucruri, dificultatea este eliminată iar procesul decizional poate înainta.

Metoda Betzavta oferă patru pași pentru un proces decizional democratic:
1. Examinarea conflictului: clarificarea nevoilor;
2. Schimbarea situației;
3. Compromisuri (aceleași limitări pentru fiecare participant);
4. Alte metode decizionale (democratice sau nedemocratice) – ex.: votul prin majoritate.
Atunci când simțim că se apropie un conflict, tendința este de a sări direct la pasul al patrulea: să luam o decizie, pentru a evita conflictul. În Betzavta acest proces este încetinit și analizat, făcându-i astfel pe participanți să își conștientizeze nevoile proprii și pe ale celorlalți în primul rând, pentru ca apoi să poată ajunge la un rezultat acceptat de cât mai multa lume.
Antrenorii Betzavta există pentru a facilita și a ghida discuțiile, pentru a-i provoca pe participanți să își gândească rolul in grup. Totuși, grupul are posibilitatea de a funcționa de sine stătător, ceea ce oferă o perspectivă diferită pentru participant în ceea ce privește noțiuni precum autoritatea sau responsabilitatea. Acest lucru duce la un proces educațional interactiv și oferă fiecărui participant o anumită responsabilitate, făcându-i să înțeleagă care este rolul lor în grup și cât de importantă este fiecare componentă a grupului.
Fiecare seminar Betzavta este diferit, datorită dinamicii create de către participant. Fiecare grup are nevoi diferite. De aceea, fiecare conversație este unică și conduce la un proces relevant grupului respectiv. Cadrul fiecărui seminar Betzavta este dat de antrenori, dar temele și derularea proceselor în sine depind, de fiecare dată, de grup. De aceea antrenorii Betzavta sunt foarte prezenți și atenți, ascultând mereu de nevoile grupului, fie ele evidente sau ascunse. Seminariile Betzavta devin astfel foarte relevante pentru participant, pentru că le oferă șansa de a fi prezenți și implicați.

Prof. Ioan Caulea

Consilier Educativ, Colegiul National „Nicu Gane” din Falticeni

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s