Medierea conflictelor

Standard

Inspectoratul Școlar Județean Suceava a organizat la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava Cercul pedagogic al coordonatorilor de proiecte și programe educative școlare și extrașcolare din zona Suceava cu tema „Medierea conflictelor în mediul educațional, social și cultural”.DSC02788.JPG

După cuvântul de bun venit al directorului unității, doamna prof. Tatiana Hladiuc și prezentarea unor aspecte referitoare la oferta educațională au fost trecute în revistă „Experiențe educaționale” – proiecte educative extrașcolare de către consilierul educativ prof. Daniela Niță.

Un moment important l-au prezentat lecțiile de suport educațional pentru elevi desfășurate:DSC02798.JPG

  • Școala mea sunt eu!” – clasa a IX -a D, prof. Loredana Strugariu
  • „Responsabilitate și comunicarea eficientă în rezolvarea conflictelor” – clasa a X-a C, prof. Oana Lohănel
  • Cum comunicăm în situații conflictuale?” – clasa a XI-a A, prof. Mihaela Darie.

În cadrul lecțiilor au fost îmbunătățite competențele de comunicare nonviolentă, s-au creat situații de învățare pentru  exersarea comportamentelor nonagresive, tolerante și responsabile pentru creşterea coeziunii grupului şi prevenirea conflictelor. De asemenea la sfarșitul activităților elevii au fost capabil să identifice situaţii conflictuale şi posibilități de rezolvare a lor și-au îmbunătățit abilitățile de comunicare și deprinderile de negociere a conflictelor.

Această prezentare necesită JavaScript.

Conflictul în mediul educațional, social și cultural: noțiuni generale despre conflict; tehnici de rezolvare a conflictelor; efectele conflictelor, au fost aspectele importante ale workshop- ului coordonat de inspector școlar pentru educație permanentă, profesor Tatiana Vîntur. S-au desfășurat activități în cadrul cărora s-a realizat acrostihul conflictului, sursele conflictelor, stiluri de rezolvare a conflictelor, exemple de tehnici de soluționare a diferitelor conflicte din mediul educațional. Activitățile cercurilor pedagogice din semestrul I desfășurate la Școala Gimnazială nr.2 Vatra Dornei, Școala Gimnazială Vatra Moldoviței, Școala Gimnazială nr.1 Gura Humorului, Școala Gimnazială Oniceni, Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Putna și Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava valorifică rezultatele proiectului Grundtvig al I.Ș.J. Suceava „Medierea conflictelor pentru optimizarea comunicățrii în mediul educațional, social și cultural”.DSC02819

Prof. Violeta Iacentiuc a prezentat experiența de formare din cadrul unei mobilități Erasmus +, desfășurată în Kazimierz Dolny, Polonia, cu tema „Stop bullying!” care a avut scopul de a îmbunătăți și exersa strategiile de educație non-formală pentru prevenirea fenomenului de „bullying”. A fost prezentată metoda de rezolvare a situațiilor de bullying „No-blame approach” dezvoltată de Barbara Maines și George Robinson în Anglia, în 1990. Metoda DSC02829se bazează pe lucrul cu elevii care manifestă probleme emoționale și de comportament, reprezentând o abordare pozitivă a ideii de aplicare a unei pedepse. Dat fiind faptul că fenomenul de bullying este o interacțiune care stabilește identitatea grupului, dominarea și statusul unei persoane în raport cu alta, doar prin dezvoltarea unor valori precum empatia, considerația și altruismul agresorul își va schimba comportamentul și atitudinea în medii sociale diferite.

Atelierul metodic a început cu  „Sculptura sentimentelor” care a avut scopul de a dezvolta competențele de comunicare verbală și nonverbală pentru creșterea coeziunii grupului și prevenirea conflictelor. „Țesătura conflictelor” a corelat cauzele, efectele și posibilele soluții pentru conflictele din mediul educațional. Activitatea a fost susținută de prof. Alina Crețu și prof. Monica Lepcaliuc.

Această prezentare necesită JavaScript.

Teatrul forum a fost o activitate coordonată de prof. Maria Reuț  care a avut scopul de a conştientiza consecințele actelor de violenţă asupra propriei persoane, asupra familiei, a prietenilor, a colegilor. fot64Teatru forum, așa cum spune și numele, este o formă de teatru ce dă posibilitatea interacţiunii și dezbaterii, este un instrument de intervenţie socială. Piesa de teatru se petrece astfel încât un grup de oameni schimbă idei şi opinii, caută împreună soluţii sau modele de acţiune potrivite cu situaţia în care sunt implicaţi.DSC02791

Proiectele de prevenire a violenței în mediul școlar au fost prezentate de prof. Popescu Octavia – „Să exmatriculăm violența”  accentuând pe faptul că „problema violenţei în şcoală poate şi trebuie să devină o temă de reflecţie pentru toţi cei implicaţi în actul educaţional, cu atât mai mult cu cât şcoala dispune de  importante resurse pentru a concepe programe de prevenire a violenţei şi pentru a rupe cercul vicios al violenţei în mediul şcolar.”

„Alege sănătatea” – proiect de prevenire fot70a consumului de substanțe nocive pentru organism, a fost prezentat de prof. Ana Cazacu. Proiectul s-a desfășurat prin efortul partenerilor în proiect: Inspectoratul Școlar Județean Suceava, Centrul Regional de Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog, Inspectoratul Județean de Poliție, Compartimentul de Prevenire a Criminalității, Colegiul Farmaciștilor, Organizațiile  Non Guvernamentale ASSOC și Bucovina Profundă,  Direcția de Asistență Socială și Protecția Copilului, Palatul Copiilor, Crucea Roșie, Direcția de Sănătate Publică, Intermedia TV, Radio AS.

Au fost prezentate activitățile din cadrul campaniei de prevenire a violenței R.E.S.P.E.C.T.

Doamna direcCoperta 12tor adjunct prof. Buda Niga Crăița a prezentat Caietul metodic „Barometrul reușitei școlare – Medierea conflictelor” nr. 12 , editat de I.Ș.J. Suceava și Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Suceava,
care este structurat în trei capitole și  include: experiențe didactice referitoare la termenii cheie ai cercului pedagogic: „conflict”, „mediere”, „violență” „toleranță”, „comunicare”; tehnici, metode şi instrumente ale medierii conflictelor, bune practici ale unității școlare, gazda cercului pedagogic, exemple de proiecte de lecții. Caietul metodic a fost oferit tuturor participanților fiind un instrument util pentru profesorii diriginți și coordonatorii de proiecte și programe educative.

Diversitatea și densitatea activităților cercului pedagogic a fost evidențiată și de responsabilul de cerc, doamna Ignătescu Valerica  subliniind în intervenția sa importanța educației formale și nonformale și amintind de Petre Țuțea care spunea că „profesorul este asemenea tâmplarului care face dintr-o bucată de lemn, mobilă de lux”.

„Acceptarea, toleranţa şi iertarea, acestea sunt lecţiile care schimbă cursul vieţii”, lecții ce trebuie exersate și învățate împreună: elevi, profesori, părinți.

Coordonator,

Inspector școlar pentru educație permanentă,

Prof. Tatiana Vîntur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s