Trimiteți- mi prietenul la școală!

Standard
În data de 5- 7 noiembrie 2015, la Gura Humorului, s-au desfășurat sesiuni de formare din cadrul proiectului ”Trimiteți-mi prietenul la școală!”. Cursul a fost organizat cu suport financiar din partea Uniunii Europene. Organizația SALVAȚI COPIII ROMÂNIA  și-a oferit aportul  în organizarea acestui curs prin formatorii Roxana Paraschiv și Mihaela Manole.
Cursul  s-a desfășurat după următoarea agendă:
            Tema 1 – Educaţie pentru toţi copiii:
                        Convenția ONU cu privire la drepturile copilului
                        Declarația Mileniului (2000-2015) și Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă
            Tema 2 – Participare:
                        Dreptul copilului la participare
                        Conceptul de cetăţenie globală activă
            Tema 3 – Dialogul cu factorii de decizie
                        Cunoaşterea mediului politic
                        Facilitatea dialogului cu factorii de decizie
            Concluzii
                        Perspective de integrare a conținutului cursului în activitatea didactică
                        Feedback-ul participanților.
            Activitatea a debutat cu un joc de cunoaștere a participanților. Jocul a constat în enumerarea a patru vicii capitale, înscrierea acestora într-un tabel iar fiecare participant a putut să își definească profilul în funcție de viciul personal cel mai evident.
            Cursul a continuat cu  activitatea de informare ”Educația pentru toți copiii” ce a evidențiat diferența între ”declarație”- enumerare de obiective și ”convenție”- acord internațional ce depășește, uneori, barierele unei legislații naționale. Convenția ONU cu privire la drepturile copilului clarifică statutul copilului ca purtător de drepturi, pe de o parte, dar și acoperă, în același timp, toate drepturile copiilor, din întreaga lume, de oriunde s-ar afla, pe de altă parte. Agenda 2030 acoperă 17 obiective de real interes pentru a pune capăt sărăciei, inegalității, injustiției și schimbărilor climaterice. Evident, primele patru obiective se referă la combaterea sărăciei, eradicarea foametei, sisteme de sănătate eficiente și educație de calitate.
            Pentru a-i apropia pe elevi și copii de ”lumea neînțeleasă” a drepturilor am lucrat în echipe pe jocul ”Planeta drepturilor”. S-au constituit grupe de 8-10 participanți, s-a anunțat sarcina: ”A fost descoperită  o nouă planetă, într-un sistem galatic îndepărtat. Trebuie să dați un nume planetei, să stabiliți ce locuitori trăiesc pe acea planetă și să realizați o listă cu drepturile pe care locuitorii acelei planete le au”. Timpul de lucru a fost limitat la 20-30 de minute.
            S-a clarificat conceptul ”interesul superior al copilului” ca cerință primordială în cazul măsurilor și acțiunilor referitoare la copii. Interesul superior al copilului este recunoscut și în instanță grație recomandărilor Consiliului Europei și  ratificării acestor recomandări în legislațiile naționale.
            Această clarificare conceptuală a permis introducerea temei ”Dreptul copilului la participare/Conceptul de cetăţenie globală activă”. Interesul superior  ridică statutul de ”proprietate a părinților” al copilului la ”individ cu drepturi și nevoi proprii”. Participarea înseamnă informare, opinie, decizie, feed-back. Sistemul de educație trebuie să fie cel ce deschide ușile participării active. Proiectele și programele moderne (educație financiară, educație ecologică, dezvoltare personală, etc.) nu fac decât să îl aproprie pe elev de această șansă: de a participa.DSCF5517
            Dreptul copiilor la participare oferă revelații multiple. Școala trebuie să construiască ”scara participării active” pornind de la 0, trecând prin etapa copil simbol (token) – în care acesta face doar ceea ce i se spune, etapa copil ce își identifică nevoile, stabilește o procedură apoi ia o decizie, toate sub supravegherea  unui adult și, ultima etapă, copil ce își identifică nevoile, stabilește o procedură apoi ia o decizie de unul singur. Construind un asemenea set de participare activă ne vom bucura de viitori cetățeni activi.
            ”Scara participării active” este încununată de dialogul cu factorii de decizie. Așadar, orice măsură referitoare la copii ar trebui discutată tocmai cu beneficiarii, copiii. Opinia lor contează. Chiar dacă în primă fază, opinia lor  nu este de luat în seamă, se aduc argumente și se explică clar  ce este greșit într-o asemenea opinie. Formatorii au insistat pe modul ”în care pui întrebarea, pentru ca un copil să îți poată răspunde”.
            În ultima parte a activității participanții și-au exprimat părerile personale cu privire la utilitatea sesiunii de lucru, s-au identificat exemple de bune practici și  s-au identificat căi de rezolvare pentru diverse situații întâlnite în activitatea didactică.
A consemnat prof. Toader Rusu (participant)
Școala Gimnazială Stroiești
Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s