„Minus” violență, „plus” armonie!

Standard

Vineri, 6 noiembrie 2015, s-a desfășurat la Școala Gimnazială nr.2 Vatra Dornei activitatea metodică a cercului pedagogic a coordonatorilor de proiecte și programe educative școlare și extrașcolare din zona Vatra Dornei.DSC01846

Printre invitați au fost primarul municipiului Vatra Dornei, reprezentanți ai Consiliului Local Vatra Dornei, domnul Ionuț Epureanu comisar la I.P.J. Suceava, reprezentanți ai comunității.

Programul cercului:

11.00 – 11.10: Experiențe educaționale – director Luminița Seliman (activități școlare și extrașcolare ilustrate ale școlii)

11.10 – 12.00: „Conflictul în mediul educațional, social și cultural”– inspector școlar pentru educație permanentă, prof. Tatiana Vîntur: Noțiuni generale despre conflict. Tehnici de rezolvare a conflictelor. Efectele conflictelor.

12.00 – 13.00: Lecții de dirigenție:

  • „Medierea conflictelor în școală”, clasa a VIII-a B, prof. Mandache Elena
  • „Fii inteligent, nu violent !, clasa a VI-a A, prof. Stoleru RăzvanDSC01872

13.00 – 14.00: Activitate de formare „Tipuri de reacție la conflict,, responsabil de cerc pedagogic prof. Atofanei Corina

14.00 – 14.30: Exemple de bune practici:

  • Campania de prevenire a violenței R.E.S.P.E.C.T. – modalități de desfășurare, prof. Aicoboae Mihaela
  • Proiectul Grundtvig „Medierea conflictelor pentru optimizarea comunicării în mediul educațional, social și cultural”, inspector școlar Tatiana Vîntur.

14.30 – 15.00: Dezbateri. Concluzii.

DSC01859Dezbaterea interactivă, coordonată de inspector școlar Tatiana Vîntur, a propus clarificarea noţiunii de conflict, prin evidenţierea notelor definitorii și prin analiza experienţelor personale, realizându-se un acrostih al conflictului, astfel încât prin intermediul cuvintelor identificate, pe grupe de lucru, termenii propuși să poată contribui la explicarea noțiunii de conflict. Acrostihul conflictului elaborat împreună cu participanții a fost: Colaborare/Competiție; Opoziție; Negociere; Furie; Legi; Intoleranță; Consens; Transparență.

Au fost enumerate sursele conflictelor: nevoile fundamentale – de aer, apă şi hrană; factori vitali sunt insuficienţi apar conflictele; valorile diferite-apartenența la culturi diferite; percepţiile diferite oamenii văd diferit un lucru, sau gândesc diferit despre el; interesele diferite – care determină preocupări diferite şi care duc astfel la conflicte în familie, între colegi sau prieteni deoarece fiecare consideră importantă o altă activitate; resursele limitatebanii şi cantitatea de bunuri; nevoile psihologice -iubirea, libertatea, fericirea, respectul de sine şi corectitudinea – nevoi de care depinde liniştea interioară a fiecărui om.

Printre soluțiile identificate pentru rezolvarea conflictelor participanții au enumerat: evitarea conflictelor, răspunsul cu un alt conflict, prin forță, prin tehnici de negociere a conflictelor sau prin mediere, exemplificându-se, printr-o activitate de învățare, metoda „câștig – câștig”.

DSC01893În cardul workshop- ului de formare d-na Corina Atofanei a exemplificat metoda Thomas-Kilmann, raportând comportamentele și atitudinile, într-o situație conflictuală, în funcție de scopuri și tipuri de relații.

S-a menționat totodată faptul că în rezolvarea unui conflct prin mediere este implicată o a treia parte neutră, acceptată / solicitată de ambele părţi, mediatorul nu ia decizii ci conduce părţile spre o decizie luată prin consens.DSC01869

Lecțiile de dirigenție au subliniat importanța strategiilor de negociere a conflictelor acordând importanță medierii – o cale de înlăturare a conflictelor, au pus accent pe drepturi și responsabilități, pe atitudini și comportamente într-un conflict.

DSC01884Elevii din clasa a VI-a au adus argumente pentru un comportament inteligent, nu violent într-o situație de comportament agresiv sau violent, au identificat consecințele agresivității, comportamente și atitudini nonviolente, enumerând modalități de prevenire a comportamentelor agresive: un zâmbet prietenos, preocupări pentru timpul liber: lectura, muzica, pictura, sportul; fair-play-ul sau o strângere prietenească de mână.DSC01904

D-na prof. Mihaela Aicoboaie a prezentat modalitățile prin care a fost realizată, la nivelul școlii, campania județeană de prevenire a violenței R.E.S.P.E.C.T. ilustrând activități și proiecte desfășurate în cadrul școlii: „Cercul armoniei”, „Minus violență, plus armonie”, „Covorul toleranței”, expoziție a lucrărilor cu mesaje nonviolente.Afis campanie

A fost prezentat proiectul Grundtvig „Medierea conflictelor pentru optimizarea comunicării în mediul educațional, social și cultural”, ale cărui rezultate au fost valorizate în cadrul activității de cerc.

Participanții au subliniat necesitatea activităților metodice –  repere pentru activitățile comisiilor metodice ale diriginților, pentru lecții de dirigenție sau pentru activități din cadrul unor proiecte, calitatea activităților  desfășurate la Școala Gimnazială nr.2, coordonate de director Luminița Seliman și prof. Mihaela Aicoboaie.

Inspector școlar,

Prof. Tatiana Vîntur

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s