Comunicarea intra și interculturală – necesitate a medierii conflictelor

Standard

Comunicarea intra și interculturală a fost tema ultimei mobilități din cadrul proiectului Parteneriate de învățare Grundtvig ”Medierea conflictelor pentru optimizarea comunicării în mediul social, social și cultural”, desfășurată la Padova, Italia, în perioada 12-16 mai 2015.DSC00161DSC_0103 (1)

Programul mobilității a cuprins prezentarea activității  organizației din Italia – Associazione Genitorialita Padua (președinte Isabella Robbiani, coordonator de proiect Ursula Napoli), exemple de bune practici ale organizației și oportunitățile noii generații de proiecte Erasmus +: mobilități individuale și formare profesională, mobilități pentru tineri, proiecte de parteneriat pentru elevi, tineri, organizații, prezentate de Franco Berti, Michaela Gamba, Lucia Prudentino, reprezentanți ai municipalității din Padova.11218779_10153319371534173_5826305873895751098_n

Comunicarea, modalitatea prin care determinăm pe alte persoane să înțeleagă mesajul nostru prin intermediul  cuvintelor, imaginilor sau gesturilor, a fost abordată în cadrul workshop-urilor și a scenetelor interpretate de Giulia Aldovini, Riccardo Morelli de Rossi, realizându-se trecerea de la mesajul individual la cel colectiv, de la ”Eu”-”Tu” la ”Noi”,  transformări care nu se petrec de la sine, ci, pornind de la nevoile fiecăruia, apelând la valorile personale, prin negociere, acceptare, puncte de vedere comune, toleranță, contradicțiille, care pot degenera în conflicte, sunt anihilate.

Momentul central al întâlnii l-a constituit abordarea comunicării intra și interculturale folosind tehnica lui Augusto Boal (dramaturg brazilian) reprezentată de tehnica comunicării prin intermediul teatrului. ”Teatrul este ca o oglindă care reflectă atât virtuțile cât și defectele noastre în aceeași măsură” și, totodată, ”teatrul este o oglindă în care cineva poate să ajungă să schimbe realitatea, să o transforme.”DSC00248

Workshop-urile au fost coordonate de Michele Silvestrin, actor și formator în artă teatrală, astfel încât participanții din cele șase țări au ilustrat comunicarea nonverbală și au subliniat importanța acesteia în procesul comunicării alături de comunicarea paraverbală și verbală necesare pentru receptarea și înțelegerea mesajelor. Activitățile propuse de organizatori au clarificat care este diferența dintre comunicare și vorbire, care sunt elementele comunicării, elemente ce corespund unor întrebări cheie: Cine comunică? Cum comunicăm?  De ce comunicăm? Ce comunicăm? Cum comunicăm?

Activitățile de debriefing au esențializat necesitatea ascultării active, înțelegerea mesajului transmis și decodificarea mesajului nonverbal și paraverbal, stilurile comunicării: asertivă, pasivă sau agresivă, comunicarea fiind o componentă esențială a vieții care poate deveni o sursă de conflict dacă generează contradicții prin neînțelegerea corectă a mesajului de către părțile implicate în comunicare.  DSC00258

Edwin A. Lawton a prezentat aspectele importante ale mobilității precedente desfășurată la Gijon, Spania.

Întâlnirea coordonatorilor de proiect a stabilit reperele și elementele de conținut ale raportului final, elemente comune și specifice, editarea materialelor și a rezultatelor finale, realizarea newsletterului nr.6, dezbateri  referitoare la funcționarea rețelei de parteneriat, dimensiunea europeană a proiectului și experiența împărtășită pe reațeaua europeană European Shared Treasure (EST).DSC00323

Activitățile culturale au cuprins: vizite la monumente istorice din Padova, vizită la Parcul de Energie Verde din Fenice, vizită la Grădina Botanică din Padova, prima grădină botanică din Europa, fondată în 1545, vizită la Capela Scrovegni, care cuprinde fresce realizate de Giotto în 1305 și o activitate culturală la Veneția. DSC00407

Proiectul este finanțat de Comisia Europeană pentru o durată de doi ani, 2013-2015, și a cuprins șase întâlniri de proiect desfășurate în Suceava și Fălticeni, România (decembrie 2013), Gonen, Turcia (martie 2014), Celje, Slovenia (iunie 2014), Dobrich, Bulgaria (octombrie 2014), Gijon, Spania (martie 2015) și Padova, Italia (mai 2015) și a cuprins 24 de mobilități care s-au adresat profesorilor, părinţilor, formatorilor, consilierilor psihopedagogi, consilierilor educativi și reprezentanților din Inspectoratul Școlar al Județului Suceava.

Delegația a fost formată din inspector școlar general prof. Gheorghe Lazăr – responsabil cu evaluarea proiectului, inspector școlar general adjunct prof. Cristina Teodorovici – responsabil cu activitatea de monitorizare a proiectului, inspector școlar Mariana Drumea, inspector școlar Tatiana Vîntur.

Coordonatorul proiectului,

Tatiana Vîntur

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s