Medierea conflictelor – diseminare și valorizare

Standard

Proiectul Grundtvig Parteneriate de Învățare (PAR 2013) desfășurat de către Inspectoratul Școlar al Județului Suceava “Medierea conflictelor pentru optimizarea comunicării în mediul educaţional, social şi cultural”, a fost diseminat în cadrul Cercului pedagogic al coordonatorilor comisiilor de prevenire a violenței în mediul școlar s-a desfășurat pe 4 aprilie 2014.

Organizator: Inspectoratul Școlar al Județului Suceava, Școala Gimnazială ”Ion Creangă” Suceava

Grup țintă: 150 de coordonatori ai Comisiei de prevenire a violenței în mediul școlar și consilierieducativi din județul Suceava.

Agenda de lucru:

  • Violența în mediul școlar din perspectiva parteneriatului interinstituțional. Moderatori: Tatiana Vîntur – Inspectoratul Școlar al Județului Suceava; Ionuț Epureanu – Inspectoratul de Poliție Județean Suceava; Motoveleț Elena – Centrul de Prevenire Evaluare și Consiliere Antidrog).
  • Forme și tipuri de violență. Procedură privind raportarea situațiilor de violență – Tatiana Vîntur.
  • Medierea conflictelor între elevi de către elevi („peer mediation”) – prof. drd. Lilioara Gherasim.afis
  • Bune practici în prevenirea violenței în mediul școlar:
  • ”Teatru Forum” – Organizația ”Salvați copiii” Suceava; „Non violenţă prin cultură”, prof. Loredana Paşcan și prof. Gabriela Aungurencei;
  • Proiectul Grunddtvig “Medierea conflictelor pentru optimizarea comunicării în mediul educaţional, social şi cultural”, prof.Lăcrămioara Acatrinei, Tatiana Vîntur;
  • Sesiunea de comunicări interjudețeană ”Agresivitate și violență în mediul școlar”, inspector școlar Tatiana Vîntur.

Concluzii: Violența în școala românească

–          Violenţa nu este un fenomen de dată recentă în şcoli

–          Violenţa nu este un fenomen izolat și poate avea forme diferite

–          Fiecare şcoalăși fiecare dintre noi  defineşte violențaîn mod diferit

–          Tensiunile sociale asociate perioadelor de tranziţie, schimbări – difuzie la nivelul şcolii

–          Procesele de schimbare sunt însoţite de tensiuni

–          Democratizarea şcolii –  nevoia unor reevaluări de rol, de statut, de norme şi valori ale actorilor

–          Rolul mass-media în informarea publicului

–          Efecte ale mass-media asupra dezvoltării  copiilor.

–          Factorii de microclimat ai școlii sunt: factori ai mediului familial; factori ai mediul şcolar; factori individuali.

–          Exemple de intervenții la nivelul școlii:

o   Violenţa -temă pe agenda întâlnirilor formale ale şcolii;

o   O cunoaştere mai bună a surselor posibile de violenţă;

o   Transformarea regulamentului şcolar din instrument formal în mijloc real de prevenţie şi intervenţie;

o   La nivelul şcolii – creearea unor structuri cu rol de mediere (centre de resurse);

o   Programe de informare a elevilor privind modalităţile adecvate de gestionare a unor situaţii concrete de violenţă (auto-control, negocierea conflictelor, comunicare, mijloace de auto-apărare, mediere a conflictelor, ”peer mediation”).

–          Exemple de intervenții la nivel curricular:

o   Dezbaterea şi încurajarea exprimării opiniei elevilor;

o   Valorificarea temelor relevante pentru problematica violenţei (drepturile şi îndatoririle individului, libertate şi normă/regulă de comportament, decizie şi consecinţele deciziilor, abilităţi sociale etc.);

o   Programe, proiecte şi activităţi extra-curriculare, extrașcolare (săptămâna anti-violenţă; concursuri/expoziţii tematice, invitarea unor specialişti și abordarea în mod interactiv a temelor legate de violenţa şcolară pentru diferite categorii de gruuri țintă: elevi, cadre didactice, părinţi, rerezentanți ai comunității; legislație, responsabilitate, luarea deciziilor).

–          Exemple de intervenții strategice:

o   Campanii de informare și conştientizare

o   Sistem de monitorizare la nivel naţional, regional, local a fenomenelor de violenţă în şcoală – procedură județeană, procedurile școlilor

o   Cooperare inter-instituţionale şi implicarea societăţii civile

o   Teme privind violenţa şcolară în programele de formare continuă a cadrelor didactice

o   Discipline opţionale centrate pe prevenţia violenţei, drepturi și responsabilități, managementul conflictelor

o   Cercetări și studii privind violenţa şcolară.

Tatiana Vîntur

Coordonator al proiectului

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s